– Vi har ju sålt mycket mer i mars i år än i mars i fjol, säger Lars Pålsson, vd för Scandi Candy, till nyhetsbyrån TT.
Det skånska godisbolaget är bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejäl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann ifjol.
– Vi var ganska påverkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar på 780 000 (kronor) på två dagar. De bara ströks, berättar Lars Pålsson.
Svängde i början av året
Även större producenter som Cloetta var hårt drabbade. Försäljningen störtdök men nu börjar en ljusning skönjas.
– Totalt sett är marknaden ner cirka 25-30 procent i volym på lösvikt, men det har ju faktiskt återhämtat sig lite. Det går år rätt håll, det har svängt i början av året, säger Per Henérius, försäljningsdirektör på Aroma som tillverkar skumgodis.
Bilden delas även av andra tillverkare.
– Vi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de är försiktigt optimistiska. Man har sålt bra under de senaste veckorna och vi har fått ombeställningar, säger Grahns Konfektyr delägare Jesper Lööw.
Satsar på förpackat
Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrågan med att satsa på mer förpackat.
– Vi ser att våra kunder handlarna säljer färdigpackade lådor och burkar och har plockat vår lösvikt i förpackningar för försäljning ute i butik, säger David Bolin, vd för lösgodistillverkaren Bubs.
Populär present
Godis är också den överlägset vanligaste påskpresenten. Enligt en konsumentundersökning som branschorganisationen Svensk Handel genomfört tänker tre av fyra svenskar ge bort ett påskägg eller en påskpresent i år. I påskäggen är det godis som gäller. 85 procent av de tillfrågade säger att det är godis som hamnar i presentäggen.
Fakta: Lösgodis
32 procent av den svenska godismarknaden består av lösgodis. Det motsvarar 48 000 ton snask (2019). Men fjol märkte tillverkarna en minskad efterfrågan.
7 procent av lösgodiset består av chokladkonfektyr (2019).
Enligt Jordbruksverkets har svensken stoppat i sig ungefär 15 kilo godis per person och år de senaste åren.
Källor: Svenska choklad-, konfektyr- och kexfabrikantföreningen samt Jordbruksverket