Varje morgon möter Pavel Rashid eleverna på Väsby skola i Upplands Väsby. Han är särskilt anställd för att möta eleverna i korridorerna och se till att de kommer i tid till lektionerna.
– Jag ska vara den där jobbiga. Det är inte kul att de ska tycka så, men det är viktigt att de går in på lektionerna. Jag måste vara både den jobbiga och den roliga, säger han.
Bättre resultat
Efter att länge ha legat lågt, har betygen på Väsby Skola förbättrats och låg i våras runt genomsnittet för riket. Enligt skolans rektor, Hanna Thunholm Andersson, beror det på engagerade lärare och satsningar på kompetensutveckling. Men också arbetet med att få eleverna att komma i tid.
– Får vi inte in eleverna i tid och får studiero, då kommer vi ingenstans. Så det är en enormt viktig pusselbit för att fortsätta ha de här goda resultaten, säger hon.
Sträng – men uppskattad
– Kom igen nu grabbar nu är det inget spel, nu är det lektion!
I skolans samlingshall märks det att Pavel Rashid är uppskattad. När vi besöker skolan hälsar de flesta elever på honom eller ger honom en kram. Samtidigt manar han hela tiden på eleverna och påminner dem om tiden.
”Springer direkt upp”
Aland Dalshad går i sjuan på Väsby skola i Upplands Väsby. Han tycker att Pavel Rashid kan vara sträng, men att han gillar honom.
– Han säger ibland till mig, Aland du börjar nu!
Vad gör du då?
– Ja jag springer, skrattar han. Jag springer direkt upp.
Om Pavel inte funnits, hur hade det varit då?
– Ja, vi skulle komma sent mer ofta. Han är bra. Han är bra.