HUI har tre kriterier för årets julklapp: det ska vara en nyhet, det ska sälja och det ska representera den tid vi lever i.
Speglar människors klimatmedvetenhet
Elcykeln ”speglar människors klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt önskan att vara fri, flexibel och stundtals bekväm”, enligt HUI.
Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är en elcykel – förra året såldes 45.000 stycken.
– Elcykeln representerar definitivt den tid vi lever i, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.
Utses för trettionde året i rad
Årets julklapp utses i år för trettionde året i rad av HUI Research, ett företag som ägs av branschorganisationen Svensk handel.
Det började 1988 då bakmaskinen utnämndes till årets klapp. Genom åren har föremål som wokpanna (1990), kokbok (2002), spikmatta (2009) och senast VR-glasögon (2016) utsetts.
Julklapparna 1988-2016
1988 – Bakmaskinen
1989 – Videokameran
1990 – Woken
1991 – CD-spelaren
1992 – TV-spelet
1993 – En doft (parfym)
1994 – Mobiltelefonen
1995 – CD-skivan
1996 – Internetpaketet
1997 – Det elektroniska husdjuret, till exempel Tamagotchi
1998 – Dataspelet
1999 – Boken
2000 – DVD-spelaren
2001 – Verktyget
2002 – Kokboken
2003 – Mössan
2004 – Den platta tv:n
2005 – Ett pokerset
2006 – Ljudboken
2007 – GPS-mottagaren
2008 – En upplevelse
2009 – Spikmattan
2010 – Surfplattan
2011 – Den färdigpackade matkassen
2012 – Hörlurarna
2013 – Råsaftcentrifugen
2014 – Aktivitetsarmbandet
2015 – Robotdammsugaren
2016 – VR-glasögon