De senaste dagarna har hundratals svenska resenärer varit strandsatta på bland annat Arlanda på grund av de förseningar som drabbat det danska flygbolaget Primera Air. Vissa passagerare har till och med behövt vänta så länge som 27 timmar innan de kommit iväg på sina semestrar.
LÄS MER: Nu lyfter de sista försenade planet från Arlanda
Hundratals personer anmäler flygbolag årligen
Varje år anmäler flera hundra personer olika flygbolag och flygarrangörer till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Anmälningarna kan gälla alltifrån förseningar till borttappat bagage, där kunden av olika anledningar anser att flygbolaget inte har hanterat deras ärende på ett tillfredsställande sätt.
LÄS MER: Resenärernas ilska mot flygbolaget Primera Air
Hittills i år har ARN fått in 1.163 ärenden i kategorin reguljära flygresor. Det företag som förekommer allra flest gånger är Norwegian, med hela 305 anmälningar. Därefter kommer SAS med 184 anmälningar, Wizz Air med 62, Air Berlin med 55 och BRA Sverige, samt Lufthansa, med 45 anmälningar vardera. Primera Air har under 2017 bara blivit anmält tre gånger – en siffra som sannolikt kommer öka markant efter helgens flygkaos.
ARN:s siffror som SVT har tagit del av visar dock enbart antal anmälningar som ARN fått in under 2017. Alltså har SVT inte tagit i beräkning hur många flygresor varje flygbolag gjort under året. Flygbolagets storlek kan naturligtvis påverka antalet anmälningar det får.
LÄS MER: Vägrar ersätta för flygförseningar – trots domstolsbeslut
Norwegian svartlistad
Två gånger varje år tar konsumenttidningen Råd & Rön fram ”svarta listan” där de varnar för de företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut. Flygbolaget Norwegian figurerar även på denna lista då man struntat i ARN:s beslut att i tolv ärenden ersätta resenärer med totalt 9.836 euro (ca 94.000 kr).
Enligt Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på Norwegian, så betyder inte siffrorna att bolaget bryter mot några regler.
– Norwegian följer alltid EU:s regelverk för passagerarrättigheter och betalar ut kompensation till kunderna enligt branschpraxis. Att vi har flest klagomål hos ARN betyder inte att vi inte följer regelverket, utan att kunderna vill ha en ny prövning av sitt ärende. Vi ser dessutom en ökning av antalet företag som klagar å kundens vägnar och som skapar ett felaktigt intryck av vilken kompensation man har rätt till, säger Lasse Sandaker-Nielsen.
LÄS MER: Guide – Det har du rätt till vid flygstrul
Josefina Lodin, som är kommunikatör på Allmänna reklamationsnämnden, vill dock understryka att inte alla anmälningar alltid leder till att någon av parterna vinner i ärendet.
– Vissa väljer att inte gå vidare med sina anmälningar och lägger ner dem. I andra fall tvingas vi avskriva ärenden eftersom anmälaren inte skickar in kompletterande uppgifter som vi behöver. Och ibland förlikas ju också de två parterna, säger Josefina Lodin.
Mellan åren 2014 och 2016 har ungefär 48 procent av de konsumenter som skickat in en anmälan i kategorin ”resor” fått rätt. Kategorin rymmer även andra typer av reseanmälningar, som till exempel buss eller tåg, men en stor del av dem gäller flygresor.
Flygarrangörerna med flest anmälningar hos ARN 2017
Norwegian: 305
SAS: 184
Wizz Air: 62
Air Berlin: 55
BRA Sverige AB: 45
Lufthansa: 45
Ryanair: 38
KLM: 35
Turkish Airlines: 27
British Airways: 20
Finnair: 20
Swiss Air: 20
Resecentrumgruppen (RCG): 18
Supersavertravel (Svenska Resegruppen AB): 15
Air Europa: 11
Qatar Airways: 11
Thomas Cook Airlines: 10
Thomson Airways: 10
Källa: Allmänna reklamationsmänden.