Justitieminister Morgan Johansson (S) och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Foto: TT

Ministrarnas krav på nätjättarna för att få bort olagligt material

Uppdaterad
Publicerad

I dag möts företrädare för Google, Twitter och tidningsutgivare tillsammans med ansvariga ministrar. På agendan står arbetet mot olagligt innehåll på plattformarna.

– Under allt för lång tid har man kunnat säga nästan vad som helst utan att hållas ansvarig, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Mötet som hålls på Rosenbad i Stockholm handlar framförallt om hur Twitter och Google, som också äger plattformen Youtube, ska garantera att olagligt innehåll, hot, hat och trakasserier plockas bort.

– I grunden är det så att vi anser att lagen måste upprätthållas bättre, under allt för lång tid har man kunnat säga nästan vad som helst utan att hållas ansvarig. Det kommer ofta inte till myndigheternas kännedom, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) som tillsammans med justitieminister Morgan Johansson (S) bjudit in till mötet.

Cambridge Analytica och Facebook

Vill se mer resurser

Enligt Peter Eriksson har man en bra dialog och menar att företagen tagit flera steg i rätt riktning under det senaste året. Samtidigt vill han se att ansvaret går längre och sker snabbare.

– Kan dom agera snabbare och kan dom avsätta mer resurser, vilket vi uppfattar är viktigt, säger Peter Eriksson.

Justitieminister Morgan Johansson vill också att företagen ska bli mer lättillgängliga för svenska användare.

– Det måste finnas en bemanning i Sverige från de här företagen dit svenska användare kan vända sig för att få kontakt, säger Morgan Johansson till TT.

Nobbas av Facebook

Sociala medierjätten Facebook var inbjudna till mötet men meddelade på torsdagen att man inte kommer att delta.

– När det gäller innehåll som hat och hot handlar det mycket om deras regler och hur de hanterar illegalt material, så det är väldigt synd, säger Peter Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet