– Det här är ett viktigt första steg och det här är investeringar som är viktiga för Sverige men också för EU och för Nato, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
En av Sveriges förväntade roller i Nato är att fungera som en slags uppmarschområde, trupper och utrustning från andra länder ska kunna passera genom Sverige. Därför väntas medlemskapet innebära att hamnar, vägar och järnvägar måste rustas upp för militära behov. Det här gäller inte minst vägar och järnvägar från Norge och kring de stora hamnarna på västkusten.
Nu finns en föraning om var detta kommer att ske. I dagarna stod det klart att EU betalar 54 miljoner euro, drygt en halv miljard kronor, för att medfinansiera fem projekt i Sverige.
Stora vägar ska rustas upp
Det handlar om arbeten med E4:an i höjd med Ljungby, arbeten på Malmbanan, järnvägen vid Olskroken i östra Göteborg, förbindelsen mellan hamnen och E6 i Halmstad och en bro vid hamnen i Sundsvall.
– Vi kommer att behöva anpassa infrastrukturplaneringen ytterligare och framförallt behöver vi stärka infrastrukturen i öst-västlig riktning. Det har redan försvarsberedningen pekat på för att möjliggöra värdlandsstöd som kommer att bli ett krav som Natomedlemmar, att ha truppförflyttningar men också materieltransporter, säger Andreas Carlson.
Järnväg till Norge
Andra sträckor som pekats ut tidigare är till exempel järnvägsförbindelsen med Trondheim och E14 till Norge. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att prioritera totalförsvarets behov när man planerar framtidens arbeten.
– Förstärkningar i infrastrukturen är viktiga och kommer att vara ett krav på oss från Nato. Vi vet inte den fulla vidden av det än eftersom vi inte har fått se de regionala planerna, men förberedelsearbetet sker i mycket hög takt för att göra infrastrukturen redo, säger Andreas Carlson.
Fem projekt får EU-stöd
Den 23 januari tog medlemsländerna i transportkommittén inom Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) ställning till förslaget att fem svenska projekt ska beviljas totalt cirka 54 miljoner euro.
Trafikverket, Väg E4 Ljungby 12 393 745 EUR (väg)
Trafikverket, Malmbanan 8 678 549 EUR (järnväg)
Trafikverket, Olskroken 19 228 547 EUR (järnväg)
Halmstads kommun (väg mellan hamnen och E6) 12 067 500 EUR (väg)
Sundsvalls kommun (Förstärkning av bärighet avseende bro från hamnen) 1 735 000 EUR (väg)
Källa: Regeringen