Att prishistoriken skiftar blir tydligt en dag som Black Friday. Men bara för att en produkt är rea-märkt behöver inte det betyda att den blir billigare.
Prisjakt har i samarbete med SVT Nyheter jämfört priserna på Black Friday 2016 med en vanlig dag i november samma år. Datan visar att den genomsnittliga prisnedgången låg på 17 procent samtidigt som 27 procent av produkterna gick upp i pris.
– Marginalerna minskar, men volymerna är mycket större. Du kan köpa fler saker för lägre pris, säger Carl Vult von Steyern, Sverigeschef på Prisjakt.
”Jojo-priser har växt fram”
Ett konkret exempel på den skiftande prissättningen är en dammsugare. Som högst har den kostat 2.995 kronor, men vid flera tillfällen har priset sänkts till 1.800 kronor. Nu kostar den 2.396 kronor. Frågan är om den under Black Friday kommer att kosta mindre än drygt 1.800 kronor?
Att priserna skiftar så mycket hänger ihop med digitaliseringen och en aldrig sovande marknad på nätet.
– De här jojo-priserna har vi sett växa fram de senaste åren. Det hänger ihop med en kampanjdriven handel, där man som konsument nästan inväntar kampanjerna. Förr hade man ett fast pris året runt, men i dag har vi en digital marknad, näthandel, digitala skyltar i butikerna och priserna kan ändras flera gånger på en och samma dag, säger Carl Vult von Steyern.
Fakta: Priserna på Black Friday
Jämförelsetjänsten Prisjakt sammanställde data från förra årets Black Friday baserad på de 5.000 populäraste produkterna i de 100 populäraste produktkategorierna:
Mobiltelefoner: 29% av produkterna gick upp i pris, 50% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 20%.
TV-apparater: 19% av produkterna gick upp i pris, 48% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 16%.
Datorskärmar: 27% av produkterna gick upp i pris, 63% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 12%.
Hörlurar: 27% av produkterna gick upp i pris, 67% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 21%.
Portabla högtalare: 24% av produkterna gick upp i pris, 57% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 29%.
Spelkonsoller: 25% av produkterna gick upp i pris, 49% gick ner och genomsnittlig prisnedgång var 11%.