JAS-plan slaktas för att bli reservdelar

Uppdaterad
Publicerad

På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.

På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas.  Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.

– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.

SVT kunde för två år sedan rapportera om problem med försvarets nya it-system Prio. Dessa problem är vad som, bland annat, orsakat bristen då reservdelarna inte kommer fram i tid till flottiljerna.

”Måste komma till rätta med det här”

Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.

Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa. Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning att man har kunnat hålla uppe incidentberedskapen, säger försvarsminister Karin Enström

– Men det är inte bra att vi inte har tillgång till de flygplan vi ska ha tillgång till, och det påverkar övningar. Försvarsmakten tillsammans med FMV (Försvarets materielverk) måste komma tillrätta med det här så fort som möjligt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.