Hemligt när partierna pratar ekonomi

Uppdaterad
Publicerad

Inför sitt kampanjarbete får partierna pengar från skattebetalarna i form av partistöd eller från medlemmarna som medlemsavgifter, men också som gåvor. SVT:s granskning visar att det är ett stort hemlighetsmakeri, inte bara kring gåvorna, utan även kring hur partierna använder sina pengar.

Totalt kommer riksdagspartierna att spendera över 250 miljoner kronor på kampanjarbete inför höstens val, en summa de gärna redovisar. Storleken på partiernas valbudgetar varierar stort. Störst budget har . Partiet har 70 miljoner kronor att spendera på kampanjarbete inför det kommande valet.

På andra plats kommer som har en valbudget på 65 miljoner följt av på tredje plats med en valbudget på 60 miljoner.

Varifrån pengarna kommer och hur de kommer att fördelas vill de flesta partierna inte lämna ut och det behöver de inte heller. I Sverige finns det inga regler som kräver att de politiska partierna redovisar var de får sina pengar ifrån och de partier som SVT pratat med hänvisar till valhemligheten, rätten att inte behöva berätta vilket parti man röstar på.

Stora skillnader

Även SVT:s kartläggning visar att det är stora skillnader mellan partierna i öppenheten när det gäller gåvor. Inget parti avslöjar alla gåvogivare. Alla riksdagspartier är öppna med gåvor från företag och organisationer, utom Moderaterna och som inte tar emot sådana över huvud taget.

Kristdemokraterna är ett av partierna som inte vill redovisa vilka enskilda personer som skänker pengar till partiet. De tar inte emot bidrag från externa föreningar, stiftelser, organisationer eller företag.

-Vi vill inte att vi ska utsättas för risker att man kan påverka utvecklingen, säger Lennart Sjögren, partisekreterare för Kristdemokraterna.

Privatpersoner får räkna med att bli offentliggjorda om de skänker mer än 20.000 till de rödgröna. Socialdemokraterna redogör också för ett stort antal gåvor från till exempel LO-förbund i sin årsredovisning. Något som tidigare väckt debatt.

säger att man har en gräns på 10.000 men den har ingen givare passerat. Hos Moderaterna och Kristdemokraterna är alla givare hemliga och Centerpartiet lämnar ut enskilda personers namn med deras tillstånd.

Ett annat parti vars valbudget diskuterats på grund av dess relativt stora omfattning är . SD har med sin valbudget på 19 miljoner kronor mer pengar att kampanja för än Kristdemokraterna, och . SD avslöjar inte heller några detaljer om vem eller vilka som gett pengar till partiet.

Håller inne med detaljerna

Men det är inte bara information om eventuella gåvor som partierna håller hemligt. Även information om hur valbudgeten ska spenderas håller flera av partierna för sig själva.

För Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan handlar det om att hålla sin valstrategi hemlig för sina motståndare.

-Då ser man ju klart och tydligt hur vi har tänkt disponera våra resurser.

Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet vill inte redovisa hur man kommer att använda pengarna under sitt kampanjarbete och Moderaterna lämnar bara ut begränsat med information.

De övriga riksdagspartierna; Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet, samt Sverigedemokraterna lämnar ut hur mycket pengar man kommer att satsa på exempelvis reklam, turnerande och utskick inför valet.

My Rohwedder Street

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.