I december höjdes banavgifterna för godståg med i genomsnitt 37 procent.  Höjningen har fått skarp kritik av bland annat Green Cargo, som menar att fler transporter nu kommer att ske med lastbil.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Stephan Ray, Green Cargos kommunikationschef, och Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna, om vilka risker de ser med de höjda banavgifterna för godståg. Foto: Nicolai Zellmani

Höjda avgifter för godståg – branschen varnar för klimatbacklash

Publicerad

Trots regeringens ambitioner att öka andelen godstransporter på järnväg höjdes banavgifterna för godståg kraftigt i december. Höjningen får skarp kritik av bland andra Green Cargo och Skogsindustrierna, som menar att fler transporter nu kommer att ske med lastbil.

– Det här kommer att göra det svårare för Sverige att nå sina klimatmål, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Banavgifterna i Sverige har höjts avsevärt under flera år och var redan år 2020 högre än i många andra länder – särskilt för tyngre godståg.

Den enskilt största höjningen skedde dock nu i december, då avgifterna för godståg ökade med i genomsnitt 37 procent. Tyngre tåg betalar mer.

Orsaken till den kraftiga höjningen är att Trafikverket för första gången justerade banavgifterna för godståg till den lagstadgade miniminivån.

– Vi hade velat ha en lite mer långsam anpassningstakt, men vi måste följa den lagstiftning som finns, säger Håkan Persson, enhetschef på Trafikverket.

Transporter flyttas till väg

Skogsindustrierna är en av de största aktörerna inom godstransporter på järnväg i Sverige och transporterar regelbundet tunga laster.

– Det här försämrar konkurrenskraften för svensk skogsindustri och kommer att innebära ökade fossila utsläpp, säger Skogsindustriernas vd Viveka Beckeman.

Enligt Beckeman har flera företag redan påbörjat processen med att flytta över gods från räls till väg.

– Det här är ingenting som de vill göra, men för att klara sig på en konkurrensutsatt marknad är det ett nödvändigt ont.

Green Cargo, den största järnvägsoperatören för gods i Sverige, varnar också för ökade vägtransporter.

– Det kommer att bli fler lastbilar på vägarna, vilket innebär ökade utsläpp, slitage och ökad trängsel, säger Stephan Ray, Green Cargos kommunikationschef.

Banavgifterna syftar ju till att täcka de kostnader som trafiken ger upphov till, är det inte rimligt att näringslivet är med och betalar för det?

– Jo självklart, men nivån måste vara evidensbaserad och noga genomtänkt. Den bör också spegla den kvalitet som godstrafiken får, och där finns det mer att önska, anser Ray.

Avgifterna utreds

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att se över banavgifterna. Resultatet ska redovisas senast 30 juni 2025.

Stephan Ray och Viveka Beckeman välkomnar översynen men tycker att regeringen redan nu bör återställa banavgifterna till den tidigare nivån.

– Ju fler som hinner flytta över till väg, desto svårare kommer det vara att flytta tillbaka, varnar Beckeman.

SVT har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som inte har velat ställa upp på en intervju.

Därför höjdes banavgiften extra mycket i december

Tågplan 2025 (T25) började gälla 15 december 2024. I den höjde Trafikverket avgifterna för godstrafiken till den så kallade miniminivån för första gången någonsin. Detta efter ett föreläggande från Transportstyrelsen. Miniminivån (golvnivån) står för de direkta kostnader som trafiken ger upphov till.

Trafikverket har under ett antal år kontinuerligt höjt avgifterna för att nå upp till lagens minimikrav. Myndigheten hade planerat att nå denna nivå vid starten av tågplan 2028 (T28), men Transportstyrelsens föreläggande påskyndade korrigeringen av avgiftsnivån till T25. Detta gav en ovanligt hög justering av avgiftsnivån mellan T24 och T25.

Avgiftskonstruktionen är sådan att tyngre tåg betalar högre avgifter, eftersom de bedöms slita mer på järnvägsinfrastrukturen.

Kravet på att ta ut så kallade direkta kostnader, det vill säga ”den kostnad som uppstår som en direkt följd av framförandet av järnvägsfordon” regleras i järnvägsmarknadslagen.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.