En delad bild som visar två sektioner. Den vänstra sektionen visar en flygplanslanding vid solnedgång, med en färgglad himmel i bakgrunden och två stolpar med belysning i förgrunden. Den högra sektionen visar Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som tycker att kommunerna ska ha mer flygvänliga resepolicy. Foto: Fredrik Israelsson/SVT

Ministerns uppmaning trots klimatkrisen: ”Uteslut inte flyget”

Uppdaterad
Publicerad

Trots klimatkrisen uppmanar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommunerna att ha en mer flygvänlig resepolicy för sina anställda.

– Här har kommunerna ett stort ansvar, säger han med tanke på att de regionala flygplatserna dras med mångmiljonförluster och vikande passagerarsiffror.

Infrastrukturministern uttalande, där han bland annat lyfter fram Östersund som ett positivt exempel där kommunen stöttar flygplatsen, är kontroversiellt och väcker reaktioner.

– Vi står mitt i en klimatkris, det är inte ett ansvarsfullt uttalande, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Andreas Carlsson har tidigare sagt att flygskammen måste bort, men tar nu ytterligare ett steg i sin uppmaning till kommunerna.

Ändrad policy

Timrå kommun är delägare i Sundsvall-Timrå flygplats som gör en förlust på 40 miljoner i år och just nu helt saknar reguljärt flyg. Nyligen ändrade Timrå sin resepolicy mot en mera flygvänlig inställning.

SVT Nyheter har varit i kontakt med politiker i ett 40-tal kommuner som äger eller är delägare i en flygplats, eller har en flygplats i kommunen.

I fem av de tillfrågade kommunerna ville de styrande i högre grad uppmana sina anställda att använda flyget. På flera platser vill även oppositionen att kommunen ska öka flygandet, bland annat i Sundsvall.

– Vi ska nyttja det vi äger, säger Oskar Brusell (M), kommunpolitiker i Sundsvall.

Biobränsle lanseras som klimatlösning

Flera av politikerna säger att de ser det som positivt att man redan idag har ett hög användning av den lokala flygplatsen och att det kan kompenseras med tillköp av biobränsle.

Biobränsle som klimatkompensation erbjuds ofta av flygbolagen och lanseras av såväl branschen som infrastrukturministern som en lösning.

Samtidigt tog SAS, en av de största aktörerna inrikes, nyligen bort möjligheten att köpa till biobränsle på grund av låg efterfrågan. Bolaget ska klimatkompensera på annat sätt.

Begränsad tillgång

Men biobränsle kommer inte helt kunna ersätta fossilt flygbränsle. Det menar flygforskaren Elna Heimdal Nilsson på Lunds universitet.

– Det är bra att man köper till fossilfritt bränsle men vi kan inte köpa till så att det blir helt fossilfritt, det blir bara en viss andel, säger hon.

Flygbränslet får endast till hälften vara fossilfritt på grund av säkerhetsskäl. Dessutom är det dyrt att tillverka då det är råvarubrist.

– Vi kommer att behöva tänka igenom våra flygresor och flyga lite mer sällan och betala lite mer, säger Elna Heimdal Nilsson.

Så Vill kommunerna flyga

SVT Nyheter har frågat politiker i ett 40-tal kommuner om de i högre utsträckning vill uppmana sina anställda att välja flyget för arbetsresor.

Styret i Uddevalla, Hagfors, Bjuv, Ängelholm och Arvidsjaur svarade ja.

Ronneby, Jämtland, Arvidsjaur, Helsingborg och Skellefteå ansåg man att redan idag hade ett högt nyttjande av den lokala flygplatsen.

I Örnsköldsvik och Växjö har man nyligen antagit nya resepolicys som möjliggör fler flygresor.

Majoriteten av de svarande vill inte uppmana till ökat flygande men har en policy som medger att anställda använder flyg då det är motiverat.
Jönköping var den enda av de svarande kommunerna som inte tillät flygresor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.