Hör konfrontationen med Svenskt fordonsskydd – medger att kritiserat reklambrev skickats till fel bilägare

Uppdaterad
Publicerad

Trots över tusen klagomål från bilägare som uppfattat Svenskt fordonsskydds reklamerbjudanden som vilseledande, så fortsätter företaget med sina utskick. Hittills har man inte bemött Konsumentverkets kritik, men i ett inspelat samtal med en privatperson medger kundtjänsten att brev med felaktiga påståenden gått ut till ett flertal bilägare.

Uppdatering: Då frekvensen av antalet anmälningar till Konsumentverket mot företaget har minskat med tiden har myndigheten valt att ta bort företaget från sin varningslista, från den 17 februari 2022.

Svenskt fordonsskydds brevutskick med erbjudande om bilgaranti strider mot marknadsföringslagen, enligt Konsumentverket, som nyligen satt upp företaget på sin varningslista.

Plus granskar bilproblem

Bilägaren Göte Nigård kunde redan i höstas visa för SVT Plus att brevet innehöll rena osanningar gällande hans bil, och när Plus kontaktade företaget om kritiken svarade kundtjänsten så här:

– Det enda jag kan säga om anmälningarna är att folk inte tycker vår marknadsföring är okej. Det är väl det enda som är problemet?

Medger felutskick

I ett samtal med kundservice som en privatperson spelat in under våren erkänner företagets medarbetare att brev med påståenden om att mottagarens bilgaranti gått ut felaktigt har skickats till bilägare vars nybilsgaranti fortfarande gäller.

Detta trots att samtalet spelades in över ett halvår efter att Konsumentverket först uppmärksammat företaget på problemen.

– Det här har gått ut till en del bilar som var mindre än tre år gamla, tyvärr. Dem sitter vi och betalar tillbaka pengar till just nu, säger kundservicemedarbetaren.

Hör mer ur samtalet i videon ovan.

Plus har sökt de ansvariga på företaget men inte fått några officiella svar.

Svenskt fordonsskydd

Det Hong kong-registrerade företaget Svenskt fordonsskydd har fått in många anmälningar till Konsumentverket:

  • 2020: 291 anmälningar (från april)
  • 2021: 543 anmälningar

Även upplysningstjänsten “Hallå konsument” och de kommunala konsumentvägledarna har tagit emot klagomål, totalt 175 stycken.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet