Förra veckan beslutade Ivo att dra in assistansbolaget Humanas tillstånd att bedriva bland annat personlig assistans och hemtjänst.
Humana beviljades i dag ”inhibition” att få fortsätta sin verksamhet tills dess att rättsprocessen är avslutad.
Men Försäkringskassan väljer nu att trots det inte betala ut ersättning till Humana utan i stället betala ut ersättningen direkt till assistanstagaren.
Huruvida det får ekonomiska konsekvenser för Humana. dess personal och verksamhet är ingenting som Försäkringskassan tar hänsyn till, säger Jernström.
– Kommunerna har det yttersta ansvaret att se till att det finns assistans. Vi värnar oss om assistanstagarna och de kommer nu få ersättning direkt i stället. De är fria att välja en annan assistanssamordnare eller stanna med Humana.
Myndigheten skriver i ett pressmeddelande att de inte godkänner Humana som betalningsmottagare på grund av det som framkommit i Ivo:s utredning.
Humana: ”Överraskade”
Humana reagerar på beslutet och säger att det är ”överraskande” att det kommer i dag, strax efter att förvaltningsrätten beviljat dem inhibition.
– Försäkringskassan har när som helst möjlighet att besluta om betalningsmottagare. Det är anmärkningsvärt att Försäkringskassan dessutom uppmanar våra kunder att byta anordnare. Beslutet ökar vår och kundernas administrativa börda, säger vd Johanna Rastad, i ett pressmeddelande.
Orsaken till Ivo:s beslut att dra in Humanas tillstånd ska bland annat ha varit på grund av att de haft flera återkravsärenden från Försäkringskassan. Att bolaget brustit i sitt ansvar för utländsk arbetskraft. Och att de ska ha haft illegal arbetskraft anställd.