Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) lyfter en rad olika skäl till att Humanas tillstånd ska återkallas i sitt beslut, bland annat:
Återkommande brister avseende anmälningsskyldighet och förvaltning av allmänna medel.
Bristande förmåga att efterfölja tidigare beslut från Ivo om att utveckla och säkra verksamhetens kvalité.
Brister i seriositet och arbetsgivaransvar gällande utländsk arbetskraft.
Flertal anmälningar
Ivo skriver att man sedan 2020 tagit emot ett flertal anmälningar från Försäkringskassan gällande Humana, rörande felaktigt utbetald assistansersättning. Företaget ska ha tagit emot ersättning för assistanstagare som inte haft något hjälpbehov alls. Återkraven som riktas mot bolaget uppgår till totalt 100 miljoner kronor.
Avvecklingen av bland annat assistansverksamheten ska ske snarast skriver Ivo men vara avslutad senast den 10 februari.
Bolagsledningen meddelar att beslutet överklagas och en begäran om inhibition kommer att skickas in. Beviljas de inhibition kan de fortsätta bedriva verksamhet under tiden för överklagandeprocessen.
– Vi upplever att vi har ett så pass starkt case att vi kommer att få det, säger Humanas vd Johanna Rastad vid en telefonkonferens på tisdagseftermiddagen.
”Förvånade”
Hon är besviken på Ivo:s beslut som hon menar kommit efter en segdragen process som saknat transparens.
– Det är förvånande för oss att man kan ta ett beslut på de här grunderna.
Rasar på Stockholmsbörsen
Företaget har 2 000 brukare 11 000 anställda som berörs av beslutet.
– Vi har tagit emot många samtal från kunder och medarbetare. Vi försöker kontakta alla som är oroliga, säger affärsområdeschefen Andreas Westerlund.