”Ica firar födelsedag och vill skicka en gåva. Erbjudandet upphör i dag.” Så står det i ett sms som skickas ut just nu. Under meddelandet finns en länk.
Men meddelandet är bluff.
En av de som hör av sig till SVT Nyheter blev lurad på nästan 800 kronor när hon svarade på meddelandet.
”I dag blev jag bedragen på 799 kronor. Jag har gjort en polisanmälan, men de säger att det inte är mycket de kan göra. Ica är medvetna om detta och varnar sina kunder på sin hemsida”, skriver hon till SVT Nyheter.
En annan person beskriver liknande bedrägeriförsök.
”Har fått ett sms från ”Ica” som verkar vara en bluff. Tycker att det liknar det sms som många har fått från Filmstaden (SF Bio), eftersom i båda texterna så ska man få ett väldigt bra erbjudande eller belöning för att företaget fyller år”, skriver en privatperson till SVT Nyheter.
”Vi beklagar”
Ica säger att bolaget beklagar det inträffade.
”Problematiken med bedrägeriförsök där bedragarna utnyttjar välkända varumärken är tyvärr stor och vi beklagar att kunder drabbas. På senare tid har fler kunder hört av sig och berättat att de fått bland annat bluff-sms. Det är jättetråkigt att kunder utsätts för bedrägeriförsök”, skriver Therese Lystedt som är pressansvarig Ica Gruppen AB i ett mejl till SVT Nyheter.
Lurades på 90 000
Bedrägerierna har pågått i flera år utan att Ica fått stopp på dem.
2015 rapporterade SVT Nyheter om en äldre kvinna som fick sitt konto länsat på 90 000 kronor i ett bedrägeri på Facebook där någon utgav sig att vara Ica.
Genom den falska Ica-sidan på Facebook kontaktade bedragarna personer via direktmeddelanden och uppgav att utvalda kunder vunnit 5 000 kronor att köpa mat för.
Bedragarna ber sina offer att dela med sig av sina bankdose-uppgifter för att kunna föra över vinstsumman. Bara timmar efter att sidan skapades hade en äldre kvinna givit bedragarna full tillgång till sina konton som omgående tömde dem.
”Svårt att uppskatta omfattning”
Ica kan inte svara på omfattningen av de falska meddelandena och hur många som blivit lurade.
”Vi är varken mottagare eller avsändare och därför är det svårt för att oss att uppskatta omfattningen”, skriver Ica:s pressansvariga Therese Lystedt.
Ica:s råd till drabbade
Ica betonar att bolaget aldrig gör utskick om vinster och frågar efter konto- eller personuppgifter.
Bolaget uppger att det arbetar aktivt för att motverka och försöka stoppa spridningen av bluffmeddelandena bland annat genom att försöka att stänga ner bluff-sajterna.
Ica avråder kunder att lämna ifrån sig känslig information som kort- eller kontouppgifter via mejl eller sociala medier, samt att klicka sig vidare via länkar i sms. Bolaget i informerar var kunder kan vända sig för att anmäla det inträffade.
Mer information finns på Icas hemsida, i sociala medier och i media.
Källa: Ica