Ikea finns i dag i 40 länder och ett av företagets kännetecken är just att man ska känna igen sig. Varorna, varuhusen och katalogerna ser i stort sätt likadana ut. Med ett stort undantag. I den saudiska katalogupplagan är så gott som varenda kvinna och många flickor borttagna från inredningsbilderna.
På uppslaget som visar formgivarna bakom den nya kollektionen står fyra människor bland sina verk – utom i den saudiska upplagan, där är de tre. Den kvinnliga designern är raderad.
I vissa fall har bilderna helt enkelt ersatts med likadana bilder – men utan kvinnor.
På Ikeas hemsida skriver företaget om ”kvinnornas röst” och har budskap som ”kvinnorna förändrar världen”, men det verkar inte gälla i den saudiarabiska katalogen. Där finns det varken plats för tjejmiddagar eller kvinnor som arbetar vid en dator. Även en läxläsande flicka har raderats.
I badrumsdelen står en kvinna bredvid en pojke som borstar tänderna, men inte i den saudiska delen. Där är kvinnan bortretuscherad.
Ikea beklagar
Ikeagruppen, som producerat katalogen åt Ikea i Saudiarabien, beklagar att kvinnor retuscherats bort.
–Självklart är detta något som inte borde ha skett, säger Ivana Hrdlickova Flygare, kommunikationsansvarig på Ikea Services.
Hon lovar nu att rutinerna för Ikea-katalogen ska ses över.
Sabuni: Upprörande
Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni tycker att Ikeas tilltag förtjänar kritik.
-Det är upprörande att ett företag som Ikea som ska stå för svenska i deal som jämställdhet beter sig på det här sättet, säger jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.
Handelsminister Ewa Björling (M) vill inte kommentera enskilda svenska företag. Men om bilderna säger hon till Metro:
-Kvinnor går inte att retuschera bort i verkligheten. Om Saudi inte tillåter kvinnor att synas eller arbeta går de miste om halva sitt intellektuella kapital. De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdheten mellan kvinnor och män i Saudi.
”Accepterar inte diskriminering”
Sara Carlsson vid Ikeas pressjour i Sverige säger att koncernen står för lika möjligheter och grundläggande rättigheter för alla människor.
-Och vi ska aldrig acceptera någon form av diskriminering, säger hon.
Samtidigt betonar Carlsson att hon inte känner till något om katalogerna i Saudiarabien där kvinnor tagits bort från bilder.
-Ikeagruppen som jag jobbar inom är en av franchisetagarna till Ikeakonceptet. I Saudiarabien är det en annan franchisetagare.
H & M anpassar sig också
Den svenska klädjätten Hennes & Mauritz finns också etablerad i Saudiarabien, bolaget har valt att inte plocka bort kvinnorna ur sin marknadsföring i landet men medger att man anpassar reklamen. På H & M:s saudiska hemsida finns det gott om kvinnliga modeller – påklädda sådana. Modeller med bikini eller underkläder är dock bortplockade.
Fakta
Fakta: Saudiska kvinnors situation
* Saudiska kvinnor behandlas som omyndiga. De får inte resa, studera eller arbeta utan tillstånd av sina manliga förmyndare. Kvinnor på resa måste ledsagas av sin far, bror eller make. Endast 15 procent av arbetskraften utgörs av kvinnor. Men nästa år väntas en helt ny industristad för enbart kvinnliga arbetare öppna. Ytterligare fyra sådana ”kvinnostäder” planeras.
* Kvinnor och även flickor kan tvingas att gifta sig mot sina viljor.
* Kvinnor saknar rösträtt, men kung Abdullah har tillkännagivit att kvinnor ska få möjlighet att rösta i lokalval 2015.
* Det råder ett de facto-förbud mot kvinnliga bilförare.
* Landet saknar lagstiftning som kriminaliserar våld mot kvinnor.
* I år deltog för första gången två saudiska kvinnor i ett olympiskt spel. Landet är det enda vid sidan av Brunei och Qatar som tidigare endast tävlat med män. (TT)