Turerna kring höghastighetstågen har varit långa och många men något beslut har inte kunnat fattas. En av anledningarna har varit att Socialdemokraterna har krävt att Moderaterna också ska säga ja till ny stambana för att säkra finansieringen på lång sikt, men M har hittills sagt nej vilket i princip har gett Moderaterna vetorätt. Nu släpper Socialdemokraterna det kravet.
– Ingen kan längre ha vetorätt. Jag vill ha en så bred politisk enighet som möjligt, fortsätter han, men om vi inte får det så är vi beredda att gå vidare, säger Tomas Eneroth.
Finansieringsfrågan ska återupptas
En ny stambana för höghastighetståg är en av punkterna i överenskommelsen mellan S, Mp, C och L. Men det står också att finansieringsfrågan ska återupptas i överläggningar mellan sju partier, alla utom Sverigedemokraterna alltså.
Och det är i finansieringsfrågan som stötestenen finns, inte bara med Moderaterna, utan också med Liberalerna som i dag, trots överenskommelsen, inte alls är säkra på att det kan fattas ett beslut under denna mandatperiod.
– Det ska inte läsas som ett skarpt löfte att bygga höghastighetståg, det är ett åtagande. Om vi kan bli överens om en finansiering kan det blir av, säger partiledaren Jan Björklund (L).
SD säger nej
Utöver S så är Centerpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet positiva till en ny stambana för höghastighetståg. Moderaterna vill satsa på nya spår men är tveksamma eftersom regeringen inte har presenterat hur det hela ska finansieras. Sverigedemokraterna säger nej och Liberalerna är alltså mycket tveksamma.
Nu ska regeringen bjuda in till fortsatta överläggningar. Enligt infrastrukturministern handlar finansieringen mer om att våga än något annat.
– Om det blir lån eller Riksgälden eller något annat är mindre intressant, det viktiga är att man faktiskt skapar utrymme för sådana investeringar. Det har vi gjort förr i Sveriges historia och jag tror att det är viktigt att se poängen av att våga ta beslut att investera, säger Tomas Eneroth.
Här är alla turer
- Den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner var 2017 klar med sitt betänkande. Förslaget var höghastighetsbanor för 320 km/timmen Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö. Prislappen bedömdes då till 230 miljarder kronor.
- Lånefinansiering föreslogs, upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas.
- Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035. Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder och anslutande kollektivtrafik.
- Trafikverket rekommenderade våren 2017 höghastighetsbanor för max 250 km/timmen. I oktober förra året meddelade verket att man endast på sträckan Lund-Hässleholm projekterar för 320 km/timmen.
- I april förra året bjöd regeringen in Alliansen och Vänsterpartiet till samtal om finansieringen. Samtalen avbröts, eller pausades, i juni. Den nya regeringen vill starta om samtalen.
- Höghastighetsbanor var en av Alliansens valfrågor 2014. Sedan dess har Liberalerna och Moderaterna backat på grund av kostnaden.
Källa: Sverigeförhandlingen, Trafikverket