Under 2019 distribuerades 40 miljoner Ikeakataloger till hushåll runt om i världen. Men förra årets upplaga blev den sista.
Ikeakatalogen har producerats av pr- och kommunikationbolaget Ikea communications AB (ICOM), i Älmhult.
Förutom katalogen står bolaget för en stor del av Ikeas globala kommunikation vilket bland annat innefattar monteringanvisningar och reklamfilmer.
Hittar nya sätt att nå ut
Att den fysiska katalogen nu går i graven innebär en viss omställning, säger bolagets vd Christoffer Malmqvist.
– Katalogen består av ett stort innehåll som de senaste åren även har delats på vår webbsida, på sociala medier och på olika lokala marknader, säger han och fortsätter:
– Vi fortsätter leverera det innehåll som har gjorts till katalogen men vi kommer hitta nya sätt att nå ut med det. Det är en del av den digitala resa vi befinner oss på som handlar om att bli mer tillgängliga och mer digitala.
Påverkar leverantörer
Trots beslutet att lägga ner den tryckta katalogen finns inga beslut om att göra sig av med personal, enligt Christoffer Malmqvist.
– Vi har inte tagit några beslut om uppsägningar, det vi vet nu är att vissa medarbetare kommer få jobba med andra saker, säger han.
Beslutet kommer däremot att påverka de leverantörer som man arbetat tillsammans med i produktionen av katalogen.
– Det betyder framförallt att vi inte längre kommer att köpa in papper, tryck eller andra tjänster direkt kopplade till den tryckta eller digitala versionen av Ikeakatalogen. Men vi kommer att fortsätta köpa in papper, tryck eller andra tjänster till produktion av andra tryckta publikationer.
Ikeakatalogen nådde sin högsta notering 2016. Den distribuerades då i 200 miljoner exemplar till fler än 50 marknader. Sedan dess har produktionen successivt gått ner. Förra året distribuerades den i 40 miljoner exemplar.