Migrationsverkets logga till vänster och den eventuellt olagliga till höger. Foto: TT/SVT

Kritiserad logotyp kan bli en dyr historia för politiskt parti

Uppdaterad
Publicerad

Det nybildade partiet Alternativ för Sverige (AFS) kampanjade under onsdagen i Örebro iförda tröjor med en logotyp som är näst intill en kopia på Migrationsverkets men med texten ”Återvandringsverket”. Ett tilltag som kan kosta dem stora pengar.

Maite Eriksson är varumärkesjurist och hennes första reaktion på AFS logotyp är:

– Ojdå det var väldigt likt...spännande.

Maite Eriksson är varumärkesjurist och menar att logotypen som Alternativ för Sverige tryckt upp kan bryta mot flera regler och lagar. Foto: Varumärkeombudet

Den logotype som AFS har på sina tröjor visar exakt samma symbol som Migrationsverket i samma färg men med texten ”Återvandringsverket”.

Kan handla om varumärkesintrång

En snabb slagning i varumärkesdatabasen visar att Migrationsverkets logotyp är registrerad år 2000.

– Det gör att det dels kan handla om varumärkesintrång, förklarar Maite Eriksson. Men sen finns det också ett regelverk kring statliga symboler för att man inte ska kunna utge sig för att komma från en statlig myndighet. Det kan man också se närmare på.

Ju större likhet – desto större risk

Men det är bara början.

Marknadsföringslagen, upphovsrättsintrång, lagen om skydd för beteckningar – Maite Eriksson ser fler regelverk som kan påverka användandet av logotypen.

– Den ser ut som den är kopierad och ju större likheter desto större är risken att man gör sig skyldig till något olagligt.

Och att det kan kosta pengar råder det ingen tvekan om.

– Absolut! Om man tittar på fall som rör vanliga intrångsärenden så ligger skadeståndssumman på runt 300.000 kronor i första instans, konstaterar Maite Eriksson.

Kommer att starta myndighet

När AFS partiledare, William Hanhe, under onsdagen fick frågan om man i partiet är medveten om att användandet av logotypen kan vara olaglig svarade han:

– Det handlar inte om att vilseleda folk, utan om att ge information om den myndighet vi kommer starta. Att lättkränkta tjänstemän inte har någon humor är ingen nyhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 Örebro

Mer i ämnet