Maite Eriksson är varumärkesjurist och hennes första reaktion på AFS logotyp är:
– Ojdå det var väldigt likt...spännande.
Den logotype som AFS har på sina tröjor visar exakt samma symbol som Migrationsverket i samma färg men med texten ”Återvandringsverket”.
Kan handla om varumärkesintrång
En snabb slagning i varumärkesdatabasen visar att Migrationsverkets logotyp är registrerad år 2000.
– Det gör att det dels kan handla om varumärkesintrång, förklarar Maite Eriksson. Men sen finns det också ett regelverk kring statliga symboler för att man inte ska kunna utge sig för att komma från en statlig myndighet. Det kan man också se närmare på.
Ju större likhet – desto större risk
Men det är bara början.
Marknadsföringslagen, upphovsrättsintrång, lagen om skydd för beteckningar – Maite Eriksson ser fler regelverk som kan påverka användandet av logotypen.
– Den ser ut som den är kopierad och ju större likheter desto större är risken att man gör sig skyldig till något olagligt.
Och att det kan kosta pengar råder det ingen tvekan om.
– Absolut! Om man tittar på fall som rör vanliga intrångsärenden så ligger skadeståndssumman på runt 300.000 kronor i första instans, konstaterar Maite Eriksson.
Kommer att starta myndighet
När AFS partiledare, William Hanhe, under onsdagen fick frågan om man i partiet är medveten om att användandet av logotypen kan vara olaglig svarade han:
– Det handlar inte om att vilseleda folk, utan om att ge information om den myndighet vi kommer starta. Att lättkränkta tjänstemän inte har någon humor är ingen nyhet.