Det är en kvinna som bor i området Kronogården, där skolattacken i Trollhättan skedde, som säger dessa ord till mig. Hon flydde från kriget i Irak till Sverige för tio år sedan. Nu står vi vid ett garage som ligger mittemot skolan som drabbades. Jag frågar vad hon tycker om att vissa anser att attacken var ett terrordåd.
– Hur skulle det vara möjligt att en svensk genomför ett terrordåd mot sitt eget land, undrar hon.
Jag har förstås inget svar. Däremot har jag ännu en fråga till henne.
– Men i Irak har ju irakier gjort just det. Då kallar man det för terror. Menar du att det kan klassas som terrordåd men inte om samma sak hade gjorts av en svensk i Sverige?
”Inte samma sak”
Hon avfärdar min fråga omedelbart.
– Det är inte samma sak.
Exakt varför eller hur det inte är samma sak kan hon inte redogöra för. Hon tycker bara inte att en svensk kan vara terrorist.
Jag har pratat med både myndighetsanställda och experter. På myndighetssidan lyckas ingen ge ett ordentligt svar på varför detta inte klassades som ett terrordåd. På expertsidan säger man att det var ett terrordåd.
Är benämningen verkligen viktig?
Kanske kan man tycka att en rubricering är oviktig. Vad spelar ett litet ord för roll egentligen? Det var den inställningen jag själv gick in med när jag började göra det här jobbet. Men att prata med kvinnan vid garaget, som är en av många med den typen av uppfattning, gjorde det tydligt att en rubricering är så mycket mer än bara ett ord. En rubricering är en tydlig signal till samhället, och den signalen formar människors världsbild.
Spekulerades vilt
När nyheten om vad som hänt på skolan Kronan började sprida sig bland invånarna i staden dröjde det inte länge förrän spekulationerna dök upp på sociala medier.
En skrev att hon var säker på att gärningsmannen var muslim på grund av valet av vapen: Ett svärd. En annan menade att Sverige hade släppt in ”för många” flyktingar, och att detta var resultatet. Båda var övertygade om att det handlade om terror. Båda tog bort sina åsikter och ändrade sin övertygelse när sanningen kom fram. Det var nämligen varken en muslim eller en flykting som tog sig in på en grundskola, dödade tre personer och skakade om en hel stad. Det var Anton Lundin Pettersson.