Vissa vägar måste asfalteras om med bara några enstaka års mellanrum medan det dröjer decennier mellan omläggningen på andra vägar. Hur tung trafiken är en av faktorerna som spelar in.
– Där det går mycket timmerbilar slits det snabbt, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör på Trafikverket.
Mötesfria vägar slits snabbt
Hur underlaget i marken ser ut där vägen går påverkar också. Motorvägar med mitträcke som separerar mötande trafik från varandra, slits i regel snabbare än andra vägar.
– Alla bilar och framförallt lastbilarna kör i samma spår och sprider inte ut sig över vägbanan som på andra vägar, därför behöver de asfalteras om oftare, säger Jonas Eliasson.
Räknar med lägre trafik
De stora trafikpåverkande ombyggnationerna läggs mitt i sommaren, då många har semester och vardagspendlare inte störs. I år kan fler än vanligt stanna hemma på de svenska vägarna på grund av svårigheterna med att resa under pandemin. Ändå räknar Trafikverket med att trafiken ligger ungefär 10 procent lägre än under vanliga år.
– Även om restriktionerna håller på att lätta och fler och fler blir vaccinerade tror vi inte att det kommer bli så väldigt mycket mer trafik, säger Jonas Eliasson.
De stora trafikpuckarna under dagen sprider ut sig jämnare under sommarveckorna.
– Det är klart många kör bil även under semestern, men det är ändå lite mindre och mer utspritt, det gör att det är lite lättare att hantera, säger Jonas Eliasson.
Tre tips när du passerar vägarbeten
Sänk farten, både för din egen skull, för dina medtrafikanter och för dem som jobbar med vägarbetena.
Tänk på att det kan vara avsmalnade körfält, gupp i vägen och byggtrafik – skäl till att ta det lugnt i trafiken.
Ska du ut på vägarna, kolla upp vilka byggen som är i gång, antingen i SVT:s guide eller på Trafikverkets hemsida.