Vårsolen skiner över båtarna som står uppställda på Råcksta Sjöhages varv i västra Stockholm. Båtpremiären närmar sig, men knappast för Kathleen Pettersson. Häromdagen fick hon halva utombordaren stulen.
– Sist tog de fem motorer, då hade vi klarat oss. Men när vi kom helgen efter då var vårt drev, propeller, kåpan och allt borta, säger hon.
Istället för Mälarens vatten väntar nu ännu ett besök på verkstad, reparationer och försäkringskostnader.
– Det är tredje gången för oss här på varvet, så man börjar tröttna lite, säger Kathleen Pettersson, medan maken surrar fast båten på släpvagnen.
Ökar i hela Sverige
Året har inte börjat på topp för båtklubbarna vid varvet. Flera båtmotorer har stulits, och oron sprider sig bland båtägarna.
– I påskas blev vi av med sju motorer, och innan dess blev vi av med ungefär tio motorer. Och hur vi än försöker skydda oss så klarar vi inte riktigt av det, säger Mats Bjerker, ordförande för intresseföreningen Råcksta Sjöhage, som driver varvet.
Fram tills den sista april i år hade 650 båtmotorer anmälts stulna i landet, ungefär en tredjedel av dem i Stockholmsområdet. 2018 stals 2 468 motorer. Under 2019 ser polisen hittills en ökning i hela Sverige med 18 procent. Störst är ökningen i Västra Götaland, +53 procent, och i Stockholm, +13 procent.
– 2017 var ett skräckår för den marina branschen. 2018 var lite bättre, men det här året har inte börjat bra, säger Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade stölder.
Förs till andra EU-länder
Enligt polisen är det framförallt utländska ligor som ligger bakom stölderna. Åtminstone 80 procent av de stulna båtmotorerna förs till andra EU-länder.
– Tittar vi runtom oss så finns det inget annat land som ligger nära oss. Det finns problem i Norge och även i Finland, men de har inte alls samma volymer som vi har.
Vad tror du att det kan bero på?
– Flera omständigheter säkert, men Finland har en helt annan gränsövervakning än vi har. Det tror jag är det enklaste svaret, säger Rino Carlsson.
”Osäkerhet och rädsla”
Intresseorganisationen Svenska Båtunionen kräver lagändringar.
– Vi måste få en lag eller förordning så att tullen har rätt att stoppa de här ligorna i hamnarna. Vi vet vilka hamnar det är, för utförseln sker till Polen och Baltikum, så det är inte svårt att identifiera vilka hamnar de kommer till, säger SBU:s ordförande Christer Eriksson.
Han menar att stölderna gör att en del nu funderar på om man ska fortsätta med båtlivet. Risken för att drabbas gör att många ifrågasätter om det är värt oron.
– Vi är ju lite oroliga för att vi kanske inte får in nya yngre båtägare, och att intresset för båtlivet ska minska på grund av det här. Att det ska bli osäkerhet och rädsla för att ha en båt för att saker kan hända, säger Christer Eriksson.
Så folk kan lämna båtlivet?
– Ja, vi har sett tendenser. Det är inte så att stora procent lämnar, men jo folk uttalar sig på det sättet.
Sen båtsäsong för Kathleen
Kathleen Pettersson har inte gett upp. Båten ska i sjön igen.
– Vi skulle ha lagt den i sjön till påsken, det sprack ju. Nu får den stå på verkstad ett tag istället, säger hon.
Det blir en sen båtsäsong i år?
– Ja det blir det tyvärr.
Hon kör iväg mot verkstaden med båten på släp. Mälarens vatten glittrar i solskenet, men det kommer att dröja innan båten guppar där igen.