Den gasdrivna bussen som fattade eld och exploderade på söndagsförmiddagen vid Klaratunnelns infart har varit det stora samtalsämnet hos busschaufförer som är anställda av Keolis i dag.
– Självklart är det mycket spekulationer och frågor just nu. En stor del av arbetsdagen har gått till att informera anställda om vad som har hänt och hur föraren mår. Han har fått brännskador och befinner sig fortfarande på sjukhus, säger Michael Svensson, områdeschef på för innerstadstrafiken på Keolis.
Fortfarande oklart vad som hände
Utan att prata med föraren kan Keolis inte gå vidare med att ta reda på vad det var som ledde till explosionen, som enligt Michael Svensson är den första i sitt slag i Europa som han känner till.
– Jag har hört om något fall där det har brunnit på bussen, men inte att den har exploderat, säger han.
Chaufförer på Keolis får en tio veckor lång utbildning, innan de blir utplacerade i olika områden.
– Där har man ytterligare 13 dagar i utbildning när man går genom vilka typer av bussar man ska köra, hur lokalerna ser ut, hur man ska agera vid olyckor och vilka vägar man kan köra på när bussen inte är i drift. Då går man också genom hur gasbussar fungerar, säger Michael Svensson.
”Måste ta lärdom”
Det enda som står klart just nu är att bussen befann sig på en väg som den inte skulle åka på. Efter att ha pratat med föraren som var med om olyckan kan Keolis göra om sin utbildning, säger Michael Svensson.
– När vi har all kännedom i ärendet så är det självklart att vi försöker säkerställa att det inte händer igen. Jag känner stenhårt att vi måste ta lärdom av det som har hänt och se vad vi kan göra. Kanske kan vi ta hjälp av andra för att hitta tekniska lösningar.