Nära en fjärdedel av eleverna i klassen på Johannesskolan saknade behörighet till gymnasiet när Klass 9A började sändas. När superlärarna och kamerorna tagit vid höjde hela klassen sina betyg och 95 procent blev behöriga till gymnasiet.
Hanin Assi, Amina Bektasevic och Anibal Pinera Gomez var tre av eleverna i 9A. Alla tre har gått vidare till gymnasiestudier efter att ha gått ut grundskolan.
Hanin och Amina tycker att lärarna var avgörande för deras framgångar.
-Det har gett mig en helt annan bild av lärare och pedagogik, hela skolväsendet. Man uppskattar engagerade lärare som bryr sig på ett helt annat sätt när man fick se att det gör så mycket skillnad, säger Hanin.
”Självförtroendet viktigt”
-Mitt självförtroende har verkligen ökat med hjälp av lärarna. De hjälpte mig när det gäller självförtroende för skolgång, att man ska känna att man kan klara det, säger Amina.
Men Anibal som höjde sina betyg mest av alla, tror att det var själva tävlingsmomentet, tv-kamerorna som sporrade honom.
-När du är filmad och du ser att nya lärare kommer så kan du känna att motivationen växer fram, säger han.
Till våren tar de studenten, Hanin vill plugga vidare inom medicin, Amina till civilekonom. Anibal ska jobba på Rivieran i sommar i en glassbar. Sedan fortsätter studierna.
När nya 9A drar igång är ett nytt inslag att lärarna på skolan ska coachas. Det tycker eleverna i ”gamla” 9A är en bra idé.
-I vår serie så deltog inte våra gamla lärare, när vi fick tillbaka dem så ville man att det skulle bli någon förändring. Vissa lärare var jättevilliga att ändra sättet de lärde ut på. Man kan ju inte byta ut alla lärare, det vore ett steg framåt att coacha lärarna. Det ska verkligen bli intressant att se hur lärarna kan ta till sig kritik och utvecklas.
Inget hållbart resultat
Men Johannesskolan har inte lyckats bibehålla det extremt goda resultatet. Rektor Eva-Marie Schultz är osäker på varför. Hon pekar på den höga motivationen bland lärarna under hela projektet samt föräldrarnas delaktighet.
Att tv var med kan ha väckt tävlingsinstinkten, men också det faktum att lärarkåren var förstärkt. Det gick också bra för parallellklassen 9b.
-I skolorna vill man att allt ska ske väldigt snabbt, men allting är en pågående process. Det finns säkert saker vi kunde ha gjort bättre, absolut, säger Eva-Marie Schultz.
Helena Bohm-Nilsson
helena.bohm_nilsson@svt.se