Från och med 2035 får inga bensin- och dieselbilar säljas i EU. Något energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) anser är ett vikigt steg. Arkivbilder. Foto: Erik Svensson/Christine Olsson/TT

Klubbat: Inga nya bensinbilar i EU från 2035

Uppdaterad
Publicerad

Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035. Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.

– En viktig signal, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

EU-ländernas energiministrar tog det formella beslutet med stor majoritet strax före klockan 13.

23 länder sade ja medan Rumänien, Bulgarien och Italien avstod och endast Polen sade nej.

Omröstningen hölls sedan EU-kommissionen och Tyskland i lördags hittat en lösning för att få Tyskland att sluta blockera den uppgörelse som egentligen gjordes redan i höstas.

E-bränslen

Tyskland ville ha tydligt uttalat att kravet på nollutsläpp från bilarna inte ska hindra framtida användning av e-bränslen, vilket kommissionen nu lovar ta tag i.

Ebba Busch är nöjd.

– Det är ett viktigt steg, en viktig signal. Den gröna omställningen är verkligen här för att stanna, säger hon på plats i Bryssel.

Svensk insats?

Som ordförandeland i EU:s ministerråd hade Sverige tänkt genomföra den formella omröstningen redan för flera veckor sedan, efter att EU-parlamentet gjort sitt i februari.

Sverige togs dock på sängen av det plötsliga tyska motståndet och har tvingats vänta på en lösning i diskussioner mellan Bryssel och Berlin.

Busch tycker ändå att Sverige har bidragit.

– Det svenska ordförandeskapet har verkligen visat att vi klarar av att låsa ut svåra lösningar.

Vad har Sverige gjort? Var det inte kommissionen och Tyskland som löste det här på egen hand?

– Nej, vi har absolut bistått i detta och ser fram emot att kunna gå i mål med det i dag, säger Ebba Busch.

Experten förklarar i klippet nedan: Hur vet vi att koldioxiden faktiskt ökar?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.