KO hotar nu dra Biljett Nu inför rätta

Uppdaterad
Publicerad

Under sommaren har klagomålen på Biljett Nu från Bruce Springsteen-fans strömmat in till Konsumentverket.

Nu konstaterar Konsumentombudsmannen, KO, att biljett.nu ägnar sig åt vilseledande marknadsföring efter en granskning av bland annat företagets webbplats. Enligt KO uppger Biljett Nu att kunderna är garanterade biljetter trots att företaget inte alltid kan uppfylla det löftet.

Formuleringar som ”Ni är då garanterade biljetter” och ”Du är garanterad biljett till konserten” får, anser KO, enligt marknadsföringslagen bara användas om det inte finns några tvivel på att biljetterna kommer kunna levereras.

Biljett Nu

Många polisanmälde

I samband med Bruce Springsteen-konserterna polisanmälde många företag och privatpersoner Biljett Nu för att inte ha fått biljetterna de betalat för. En förundersökning om försök till bedrägeri mot företagets vd inleddes men lades senare ned då brottsligt uppsåt inte kunde styrkas.

Konsumentombudsmannen KO utfärdar nu ett föreläggande där Biljett Nu med hot om vite förbjuds att använda liknande marknadsföring. KO kräver att Biljett Nu skriver under ett yttrande över beslutet annars hotar KO med rättsliga åtgärder i marknadsdomstolen.

Biljett Nu kritiserat tidigare

Det här är inte första gången Konsumentverket riktar kritik mot Biljett Nu. Vid en tidigare granskning slog myndigheten fast att Biljett Nu i sin marknadsföring tydligt måste ange att de säljer biljetter till evenemang som ännu inte är släppta. Biljett Nu lovade då att i fortsättningen tydligt ange att det rörde sig om försköp – ett löfte som KO inte anser att Biljett Nu har infriat.

SVT har sökt Biljett Nu:s vd Hans Haraldsson som under tisdagseftermiddagen lovar återkomma med besked om företaget vill kommentera Konsumentombudsmannens åtgärd eller inte. I samband med dagens besked till Biljett Nu meddelar KO att Konsumentverket kommer kalla företag som sysslar med andrahandsförsäljning för att diskutera problemen i marknadsföringen.

Fakta: Marknadsföringslagen

* Enligt marknadsföringslagens 10 paragraf får näringsidkare inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra påståenden som är vilseledande.

*  Marknadsföring som är vilseledande är otillbörlig om den påverkar konsumentens förmåga att fatta välgrundande äffärsbeslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Biljett Nu

Mer i ämnet