Konsumenter bojkottar pastajätte

Uppdaterad
Publicerad

Pastaföretagets Barillas vd vill inte ha homosexuella par i sin reklam. Nu bojkottar svenska konsumenter företaget i en nystartad Facebook-grupp.

Historien startade när pastaföretaget Barillas vd Guido Barilla, i en intervju med italiensk radio, sade att han aldrig skulle kunna tänka sig att låta ett homosexuellt par göra reklam för företaget.

Han menade att pastaföretaget vänder sig till en ”klassisk familj” och att han inte delar samma synsätt som homosexuella, skriver The Guardian.

– För oss kvarstår konceptet om den heliga familjen som en av grundvärderingarna för företaget, sade Guido Barilla under intervjun.

Omvärlden reagerar

På frågan om han trodde att uttalandet skulle påverka homosexuella konsumenter svarade han:

– Tja, om de gillar vår pasta och vårt budskap kommer de att äta den, om de inte gillar den och de inte gillar vad vi säger kommer de att äta annan pasta.

Uttalandet fick bland annat fått gayaktivister att reagera. I Italien drog Equality Italia – en organisation för homosexuellas rättigheter – igång en bojkottkampanj mot företagets produkter och i Sverige startades i går Facebookgruppen ”Barilla – nu ger vi tillbaka” av Jessica Tervaniemi och Tove Ramezani.

Bara några timmar efter att eventet skapats hade hundratals personer gått med och över 3000 bjudits in.

– Vi blev jätteupprörda när vi läste vad vd:n sagt och Tove bestämde sig för att hon skulle skicka tillbaka sina produkter. Då kom vi på att vi borde uppmana fler att göra det, säger Jessica Tervaniemi.

”Vill att folk ska börja tänka till”

På eventet uppmanas deltagarna att skicka tillbaka Barillas produkter, tillsammans med en mening om vad kärlek betyder för dem. Jessicas eget paket läggs på postlådan i dag.

– Jag tänker skriva ”Kärleken övervinner allt” på det.

Med initiativet hoppas Jessica och Tove på att få konsumenter att reagera.

– Jag hoppas att folk börjar tänka till, vi är alla konsumenter. Ska de utesluta vissa grupper så ska vi visa dem att det inte är okej. Det kommer så mycket nu med Rysslands antigaylagar och svenska register över romer, det är verkligen dags att sätta ner foten nu, säger Jessica.

Barilla ber om ursäkt

Guido Barilla, som tillhör fjärde generationen ägare till familjeföretaget Barilla tog senare tillbaka sitt uttalande och bad på Facebook om ursäkt till alla som blivit illa berörda.

Han fortsatte vidare med att säga att han förstod att ”kommentarerna var kränkande ” och skrev att de inte representerar hans ”genuina åsikt”.

Enligt Jessica är det dock för sent för ursäkter.

– Han har ju redan gjort bort sig. Så fort det blir en mediestorm så ”ångrar” sig företaget, bara för att man är rädd att det ska skada affärerna.

Konkurrentens kontring – var fejk

I sociala medier dök snabbt upp ett budskap som sades vara från en av Barillas konkurrenter, Garofalo, där olika typer av pasta ligger uppradade bredvid varandra. Under pastakombinationerna kan man läsa meningen:

”A noi non importa con chi la fai, l'importante è sche la fai al dente!” – ”Vi bryr oss inte om vem du gör det med, bara du gör det al dente!”

Det vara bara ett problem med det – Garofalo låg inte bakom, utan det handlade om någon ännu okänd kreativ person som utnyttjade konkurrensen bland pastatillverkarna för att reta och roa, kan mediasajten Media Culpa berätta.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.