Bianca Ingrosso. Foto: Pontus Lundahl/TT

Konsumentverket granskar influerare: Brister i reklammärkning

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket öppnar flera tillsynsärenden mot kända influerare och annonsörer, inklusive Therese Lindgren och Bianca Ingrosso, för bristande reklammärkning på sociala medier. Syftet är att skydda barn och unga från otydlig reklam.

Konsumentverket öppnar ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer, bland annat Therese Lindgren, Matilda Djerf och Bianca Ingrosso. Anledningen är att influerarnas inlägg på sociala medier måste vara tydligt reklammärkta när man gör reklam. Konsumentverket menar att många gör fel och bryter därmed mot marknadsföringslagen.

”Alla som använder sociala medier ska lätt kunna se vad som är reklam. Särskilt utsatta är barn och unga som tillbringar mycket tid på sociala medier och inte hunnit utveckla ett kritiskt förhållningssätt än”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

– Vi vet att många influerare har ett stort inflytande på barn och unga. Därför är det extra viktigt att de tar sitt ansvar och följer lagen. Tyvärr ser vi stora brister inom området influencer marketing, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.

Även företagen som anlitat influerarna blir granskade. Precis som influerarnas företag riskerar även de rättsliga åtgärder. Dessa kan bestå av förelägganden kopplade till vite eller att saken prövas i domstol.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.