Den ändrade läroplanen är ett resultat av ett uppdrag från regeringen om att förtydliga läroplanen för att sätta stopp för könsuppdelad undervisning.
Uppdraget var en följd av den hårda kritik som riktades mot Skolinspektionen i höstas efter att myndigheten i augusti 2016 godkände könsuppdelade idrottslektioner vid den muslimska al-Azharskolan i Stockholm. Liknande rapporter kom från andra skolor under hösten.
– Det ska vara omöjligt att regelmässigt eller av slentrian hålla pojkar och flickor åtskilda i skolan. Här görs det tydligt att lärarna som en del av jämställdhetsuppdraget har ansvar för att planera så att killar och tjejer jobbar ihop, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till Aftonbladet.
LÄS MER: Könsuppdelade lektioner väcker motstånd
”Inget negativt i att förtydliga”
Skolverket föreslår bland annat undervisningen organiseras och att lärare planerar och genomför undervisningen på ett sätt där eleverna ”möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet”.
Enligt Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund, är detta redan tydligt i den nuvarande läroplanen.
– Det finns redan skrivningar om vilka värderingar man ska stå upp för som lärare. Men jag ser inget negativt i att förtydliga det, säger hon till Aftonbladet.
LÄS MER: Rektorn efter kritiken: ”Vi har inte gjort något fel”