I Stockholm får man i dag runt 1 500 samtal om dagen som rör corona, jämfört med uppemot 9 000 i mars. Foto: Claudio Bresciani / TT

Kraftig minskning av coronasamtal till 1177 Vårdguiden

Uppdaterad
Publicerad

I mars kom larm om att 1177 Vårdguidens telefontjänst var rejält överbelastad till följd av den ökade coronaoron i samhället. Men tack vare ökad personalstyrka och färre som ringer, har nu antalet samtal minskat kraftigt den senaste månaden. I Stockholm får den som ringer till den särskilt inrättade ”coronalinjen” i dag vänta i snitt 30 sekunder för att komma fram.

– Det är helt outstanding, säger Björn Arkinger, på Medhelp som sköter 1177 i Stockholm.

Trycket är fortfarande högre än vanligt på Vårdguidens telefontjänst i landets tre största städer. Men jämfört med mars månad, har det i april kommit in betydligt färre samtal om corona – något som varit tydligast i Region Stockholm.

I början av mars tog Vårdguiden emot mellan 5 000 och 9 000 samtal varje dag på det nyinrättade knappvalet för coronafrågor. När trycket var som högst var det dessutom många samtal som aldrig kopplades fram. Men sedan dess har trycket långsamt minskat, och i dag ligger siffran på runt 1 500 coronasamtal varje dag.

Coronapandemin

Genom att hyra in 165 sköterskor och snabbutbilda dem, kunde man få bukt med det höga antalet coronasamtal i regionen. Enligt Björn Arkinger, affärsområdeschef på Medhelp som sköter 1177:s telefontjänst i Stockholm, är väntetiderna mer eller mindre tillbaka till det normala nu.

– På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder – vilket är helt outstanding jämfört med övriga landet, säger han.

1-2 timmars kö tidigare

Även i Västra Götalandsregionen är trycket betydligt mindre. Där har medelväntetiden på den vanliga linjen gått från 1-2 timmar i mars, till runt 15 minuter i dag.

– I regionen har vi bemannat med sjuksköterskor från vår förvaltning Regionhälsan, samt nya timanställda som fått en intensiv utbildning för att kunna sitta i den regionala corona-kön och svara på samtal, säger tillförordnade verksamhetschefen Jill Johansson.

Självskattningstest har hjälpt

I Region Skåne har man omfördelat resurser inom regionen så att fler sjuksköterskor kan arbeta på 1177. Dessutom har man haft hjälp av ett självskattningstest på nätet där personer själva kan svara på frågor för att veta om de behöver kontakta vården eller stanna hemma för egenvård.

Som värst kunde väntetiden för coronalinjen i Skåne komma upp i 2,5 timmar. I dag ligger snittet på 20 minuter.

– Det är fortsatt fler än normalt som ringer till oss, men betydligt lugnare. Till Skånes coronalinje är det cirka 250 som ringer varje dag, men det har varit uppe i drygt 1 500 samtal per dag, säger verksamhetschef Sune Svensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet