Grafik: Se hur priset har förändrats där du bor
SVT har undersökt priset för en månadsbiljett med bussar och annan länstrafik. Sedan 1995 finns statistik för elva län som visar en prisökning på 96 procent – i princip en fördubbling. På samma tid har KPI ökat med 24 procent.
Från år 2000 finns jämförbara siffror från 19 av Sveriges 20 län som bekräftar kostnadsökningen – 73 procent. Det är 3,5 gånger mer än KPI för samma period.
I flera år har politiker av alla färger pratat allt mer om vikten av att minska klimatutsläppen, och just i Sverige är transporter en av de viktigaste källorna till klimatutsläpp. Men när samma politiker sätter priser på kollektivtrafiken har man låtit priserna skjuta i höjden.
Ett problem är att kostnaderna för kollektivtrafik ökat. Om man dessutom vill göra kollektivtrafiken mer attraktiv genom att bygga ut servicen kostar det ännu mer pengar. Och när kostanderna skenar, får trafikanterna betala mer.
Bilen kostar mindre
Att köpa bil däremot är inte nämnvärt dyrare idag än 1995. Volvo 850, då den mest sålda modellen, kostade 236.000 kronor. I dag kostar motsvarande Volvo V70 249.500 kronor – en ökning på bara 6 procent.
Bensinpriset har ökat rejält, bra mycket mer än KPI; ca 90 procent, inte minst efter skattehöjningar. Men inte ens bensinpriset har ökat lika mycket som kollektivtrafiken.
Göran Tegnér, en av landets tyngsta experter på kollektivtraifk, jobbade under 70-talet som utredare och konsult. Han har jämfört kostnaden per mil kollektivtrafik med bensinkostnaden för några extra mil i bil.
– Då har kostnaden för att åka kollektivt ökat dubbelt så mycket som kostnaden att åka bil mellan 1985 och 2010, säger han.
Tabellerna har Göran Tegnér tagit fram på konsultföretaget WSP, som har uppdrag från många kommuner och landsting i trafikfrågor.
Priset inte viktigast för resenärerna
Ser man ännu krassare är dagens mest sålda bil en diesel. Den mest sålda modellen idag, en V70 D2, drar 0,42 liter diesel för 14 kronor litern. Den kostar under 6 kronor i ren bränslekostnad per liter.
Volvo 850 drog 0,92 liter bensin per mil. Med dåtidens bensinpris på 7.60 kronor per liter blev det en drivmedelskostnad på 7.14 kronor per liter. Den rena bränslekostnaden för att köra ”Sveriges mest sålda bil” är alltså lägre idag än 1995. Sen tillkommer försäkring, reparationer, slitage, och annat. Dieseln har dessutom högre fordonsskatt, så exemplet är tillspetsat. Men har man redan betalat och räknat in dessa kostnader så kan drivmedelskostnaden blir det mest påtagliga om man överväger att ta bilen eller bussen till stan.
– Priset är ändå inte viktigast för om folk väljer bil eller kollektivtrafik. Forskning pekar på att bra och täta bussturer är viktigare, och tidtabeller som går att lita på. Men priset är viktigt på marginalen, säger Göran Tegnér.
En utredning om Stockholms trafik visar att utan alla prisökningar skulle antalet resenärer vara 20 procent fler. Så om man sänker priset så ökar resande.
– Ja, jo absolut, så är det.
Korta sträckor värst för miljön
Trafikforskaren Karl Kottenhoff på Tekniska högskolan berättar för SVT att det finns en internationell tumregel.
– Ökar priset med 10 procent så minskar resandet med drygt 3 procent.
Göran Tegnér har också jämfört bilkostnader med kollektivtrafik på olika håll i landet. Han har jämfört pris för olika långa sträckor, med månadsbiljetter, rabattkort, och enkelbiljetter. Slutsatsen är att bilen ganska ofta är billigare, särskilt på kortare sträckor – där bilen är sämst för klimatet .
Även på många lite längre resor kan bilen vara billigare, särskilt om man sitter två i den, och inte har månadsbiljett.
– Om kollektivtrafiken var konkurrenskraftig då så har det ju blivit allt sämre för varje år, på grund av alla prisökningar, säger Göran Tegnér.