Efter SVT:s tidigare rapportering om problem med fiber bredbandskrångel har det strömmat in mejl och kommentarer. Telekområdgivarna, ett samarbete mellan branschen och myndigheter, bekräftar det problem som många upplever.
– Vi får in fler klagomål, folk som hör av sig och är frustrerade och irriterade, de menar att avtalet inte uppfylls av motparten, säger Mattias Grafström, vd för organisationen.
– Vi ser att det här är ett ökande problem.
Den konsument som känner sig lurad och inte fått vad som utlovats ska i första hand göra en skriftlig reklamation till företaget och spara en kopia, fysisk eller digital.
Om det då inte löser sig kan man vända sig till Konsumentverket eller Telekområdgivarna. Går det ännu längre kan man anmäla till Allmänna reklamationsnämnden för att få tvisten prövad där.
Anmäla kanske ändå inte hjälper
I teorin är konsumentens skydd starkt. Men det kräver ork att anmäla och i praktiken hjälper det ändå inte alltid.
– Om inte operatören uppfyller avtalet så har ju konsumenten rätt. Då finns det flera alternativ, man kanske vill häva avtalet eller byta leverantör och få ersättning för merkostnaden, säger Mattias Grafström, och fortsätter:
– Men ett problem kan ju vara att man inte kan bryta avtalet för att det inte finns någon annan som drar fiber i området. Då är man ju låst i vilket fall, det är ju också en väldigt tråkig situation.