SVT har de senaste dagarna berättat att marknadsföringslagen inte alltid efterlevs i sociala medier. Nu kommer kritik mot att inte ansvarig myndighet, Konsumentverket, och konsumentministern har gjort tillräckligt.
– Man har pratat länge om att det här är ett problem men har inte lyft upp det i varken några skarpa lagförslag eller någon bred diskussion, säger Carina Ohlsson (S), riksdagsledamot i civilutskottet.
Hon tycker att regelverket i dag är otydligt och påpekar att det är lätt att nå ut till barn och stora skaror människor som inte vet hur man ska skydda sig mot exempelvis dold reklam.
”Frågan måste lyftas”
– Jag tycker nu att ansvarig minister och Konsumentverket ännu tydligare måste lyfta frågan och se om vi behöver mer lagstiftning, om det behövs andra överenskommelser, och verkligen se till att man följer marknadsföringslagen, säger Carina Ohlsson.
Konsumentministern Birgitta Ohlsson (FP) pekade redan för två år sedan på problemet i bloggar ”där det ofta är en slags sammelsurium av både redaktionella texter men också reklam inbyggt” och underströk att ”det är väldigt viktigt att se till att vi gör konsumenter starka i grunden”.
Hon har nu inte tid att svara på frågor men hennes partikollega, Barbro Westerholm (FP), säger att alldeles för många människor redan blivit lurade.
”Mer måste göras”
– Allmänheten måste därför få mer information och jag menar därför att regeringen handlat snabbt i och med att man satsat 60 miljoner kronor på en konsumentupplysning, säger Barbro Westerholm.
Hon tycker också att skolan har en viktig roll att spela här.
– För att lära barnen att kunna avslöja dold reklam för att förebygga så att inte människor råkar illa ut, säger Barbro Westerholm.
– Men mer måste göras och det gäller det ju i hög grad barn och ungdom, men också människor i min ålder, säger 80-åriga Westerholm.
Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson säger att man på verket gör så gott man kan.