Pavel Berzov skulle ha rest från Las Palmas till Stockholm strax innan klockan 16 på onsdagen och varit framme vid tiotiden samma kväll. Men precis som för flera av Norwegians resenärer blev hans flyg inställt efter förbudet att flyga med Boeing 737 Max 8, och hans resa har blivit ombokad. Efter en mellanlandning i Danmark är han nu vid en informationsdisk i Oslo.
– Vi får inte någon information om hur och när vi kommer hem, och alla lovade avgångar blir ännu mer försenade. Norwegian har ett uruselt informationssystem och service, säger Pavel Berzov.
Redan innan de åkte till flygplatsen kunde Pavel och hans sällskap läsa i medier att Norwegian ställt in flygningar, men eftersom de inte fick någon information åkte de till flygplatsen och checkade in.
– Hälften av passagerarna hade redan googlat på Flightradar och sett att det var det drabbade planet vi skulle åka med, säger han.
Tjugo minuter efter avgångstiden fick de reda på att planet inte skulle lyfta och fick därefter vänta på en ny avgång natten till torsdagen.
”Brist på information”
Ytterligare en resenär som SVT Nyheter varit i kontakt med fick reda på att planet var inställt precis innan avgången.
– Vi hade nästan foten inne i planet när EU mer eller mindre tvingade dem att inte flyga. Innan struntade de ju i passagerarsäkerheten och personalen, säger han.
Nu väntar han i Köpenhamn på att fortsätta hemresan via Oslo till Stockholm.
– De har skött alla bokningar. Brist på information och envisheten att genomföra flygningen, innan det blev inställt, är det de inte skött bra, säger han.