– Det är ju lite att dumförklara en hel kundgrupp, att radera bilder som representerar dem på sin Instagram. Lägga upp ett helt annat ideal och helt okommenterat fasa ut dom storlekarna som representerade det förra idealet, menar modevetaren Emily Dahl.
Det var en följare på hennes Tiktok som uppmärksammade förändringen hos Monki och bad henne kommentera det hela i en video.
– Jag grävde lite i det och det som framförallt har varit en reaktion är att folk är ledsna och besvikna. De trodde mer om Monki, säger Emily Dahl.
Starka reaktioner
I kommentarsfältet på klädmärkets Instagraminlägg syns missnöjet tydligt. Där finns kommentarer som ”Var är alla stora storlekar?”, ”Den här omprofileringen är ett stort misstag” och ”Det här är en stor besvikelse”.
Monki skriver i ett mejl till SVT att beslutet beror på brist på efterfrågan. Företaget skriver också att det alltid står för mångfald, jämlikhet och inkludering då det är värden som ligger till grund för Monki.