Efter en stroke fick Thomas Eriksson problem med balansen och så svårt att gå att han inte kunde ta sig ur sin lägenhet på egen hand. Hemtjänsten skulle titta till honom en gång om dagen, för att försäkra sig om att allt var bra. Men hemtjänsten glömde bort Thomas – gång på gång. Det berättade Uppdrag granskning i september förra året.
När vi återvänder visar det sig att hemtjänsten har fortsatt att glömma bort honom. Thomas har skrivit ner ytterligare åtta tillfällen sen i slutet av juli då han säger att han blivit bortglömd. Först fyra tillfällen då han skulle haft personlig tillsyn av hemtjänsten och sen fyra tillfällen då de skulle ha ringt honom men då han förgäves fått sitta och vänta på telefonsamtal som aldrig kommit.
Känner sig otrygg
Enligt socialtjänstlagen har våra gamla rätt till en äldreomsorg där de får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande och trygghet. Men Thomas Eriksson känner sig inte trygg.
– Jag hade trygghetslarm förut och man ska ju känna sig trygg då men eftersom det inte fungerade så kände jag mig inte trygg, så då fick jag det utbytt och fick hemtjänst. Men nu känner jag mig inte något trygg, säger han.
Britta Schröder är områdeschef för äldreomsorgen i Östra Göteborg och ytterst ansvarig för att Thomas hemtjänst fungerar som den ska.
– Jag ska direkt försöka ta reda på mer varför det har blivit som det blir och förhindra att det händer igen. Jag vill att Thomas ska kunna känna sig trygg, säger Britta Schröder.
Olyckan är framme
Vad vi inte vet vid tiden för intervjun med områdeschefen är att olyckan redan varit framme. Samtidigt som Uppdrag gransknings reporter intervjuar de ansvariga för hemtjänsten i Östra Göteborg ligger Thomas Eriksson hemma på golvet och väntar på hjälp. Sista samtalet med hemtjänsten som Thomas hade var klockan 09:47 på söndagsmorgonen. Inte förrän på måndag kväll klockan 16:45 upptäcker hemtjänsten att Thomas ramlat i lägenheten.
När Thomas efter en hel natt på golvet hör telefonen ringa strax före halv tolv på måndag förmiddag tror han att hemtjänsten snart ska komma till hans undsättning eftersom han inte svarar. Men timmarna går och ingenting händer.
Bröt mot rutinerna
Enligt hemtjänstens rutiner ska personalen fortsätta ringa vårdtagaren minst en gång i timmen och samtidigt ringa runt för att se om någon annan vet varför personen i fråga inte svarar. Om det finns en nyckel ska man ta med sig en medarbetare och gå in i lägenheten. Men rutinerna efterföljs inte. Istället är det när hemtjänstens matleverantör inte får kontakt med Thomas när de ska lämna maten vid lägenheten som hemtjänsten reagerar och åker dit. Då har Thomas legat på golvet sedan söndagen och körs akut till Östra Sjukhuset i Göteborg.
– Jag bara satt slokörad med huvudet mot väggen, ryggen mot väggen, va, äntligen har ni kommit ungefär, säger Thomas Eriksson när Uppdrag granskning träffar honom på sjukhuset.
Hur känner du nu då?
– Bitterhet, kan inte säga något annat. Och de försöker bara skylla skulden på varandra. Och det är det som är så jävla retligt att de klarar det.
Känner du att du kommer kunna lita på hemtjänsten igen?
– Nej, absolut inte. Det är inte hemtjänsten jag inte litar på, det är deras chefer, säger Thomas Eriksson.
”Vi ska lära oss av händelsen”
Britta Schröder, områdeschefen för hemtjänsten i Östra Göteborg, ställer sig frågande till hur det hela kunde ske.
– Ja, jag blev chockad och kände det kan inte vara möjligt. Den här rutinen har vi gått igenom regelbundet och så händer detta. Jag tycker framförallt synd om Thomas och blir orolig för honom men jag blir också bekymrad över kvalitén på verksamheten. Även om det låter konstigt så ska vi lära oss av den här händelsen och vi ska göra vad vi kan för att få goda relationer med Thomas igen, säger hon.
Under vistelsen på Östra Sjukhuset i Göteborg blir Thomas Eriksson snabbt allt sämre. På eftermiddagen den 11:e februari avlider han. Enligt hans söner tror läkarna att det var en aggressiv form av cancer som tog hans liv. Thomas Eriksson blev 65 år.