Läkaren Tracy Ghattas ger tips och information till sina 200 000 följare på Tiktok

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läkaren Tracy Ghattas ger tips och information till sina 200 000 följare på Tiktok. Foto: Alex Bolevin

Läkare: Behövs tydligare riktlinjer för samarbeten i sociala medier

Publicerad

Läkare som får betalt för att marknadsföra produkter i sociala medier kan bryta mot de yrkesetiska reglerna.

– Det är mycket tveksamt att ägna sig åt betalda samarbeten, säger Christofer Lindholm, ordförande för Läkarförbundets etik- och ansvarsråd.

Läkaren Tracy Ghattas som har över 200 000 följare på Tiktok, menar att riktlinjerna måste bli tydligare.

Så kallade Tiktokläkare har de senaste åren lockat till sig hundratusentals följare. Kanalerna går ofta ut på att ge tips och information om medicinska frågor. Samtidigt ägnar sig vissa av läkarna åt betalade samarbeten med reklam för olika typer av produkter.

I Läkarförbundets marknadsföringsregler står det att läkare bör avhålla sig från ”påträngande marknadsföring”. Reglerna är bindande för alla fackanslutna läkare. Konsumentverket har dessutom betraktat dem som branschstandard för hela yrkeskåren.

– Som läkare bör man tänka på hur man framställer marknadsföringen så det inte blir olämpligt, säger Christofer Lindholm på Läkarförbundet.

Tracy Ghattas menar att hon gör samarbeten för att informera.

– Jag jobbar med att ge viktiga budskap, oavsett om det är med Apoteket eller ECDC.


Läkemedelsreklam extra känsligt

Särskilt strikta är marknadsföringsreglerna för läkemedel och hälso- och skönhetsprodukter och speciellt om läkare uttalar sig i sin yrkesroll.

– Det finns risk att mottagaren blir extra påverkad då man utgår ifrån att läkaren har specialistkunskap . Det är viktigt att vi har läkare som är trovärdiga, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen.

Läkare som bryter mot yrkesetiken kan i allvarliga fall uteslutas ur förbundet eller anmälas till Ivo.

Reklam för produkter eller verksamhet som kan kopplas till läkemedel är extra känsligt. Läkare får enligt yrkesetiken inte göra läkemedelsreklam eller stå som garant för en produkt.

Är det okej att göra betald marknadsföring för en enskild apotekskedja?

– Då börjar man närma sig något som vi inte tycker är okej eftersom det kan klassas som läkemedelsreklam och det ska läkare inte ägna sig åt, säger Lindholm.

Kan man lita på läkare i sociala medier?

– Jag vill uppmana alla att vara väldigt källkritiska. Läkare har en särskild förtroendeställning och man ska kunna lita på dem även i sociala medier men det finns alltid de som inte sköter sig.

Tracy Ghattas menar att hon har ett stort ansvar.

– Det är skillnad på samarbete och samarbete och jag tycker att det är luddigt i dag. Ju fler vi blir som gör detta, ju viktigare blir det att det kommer tydligare riktlinjer för vad som är okej och inte, säger hon.

Råd för läkares sociala medier-användning

  1. Inga patientuppgifter får uppges på nätet
  2. Att utbyta personlig information med patienter via nätet är i regel olämpligt.
  3. Uttalanden i egenskap av läkare bör vara sakliga och professionella.
  4. Man bör avhålla sig från påträngande marknadsföring.
  5. Kritik av arbetsgivaren bör ske med eftertanke.

Källa: Läkarförbundet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.