Mer specifikt handlar det om global brist på halvledare. Det är ett datorchip ofta byggt på kisel som används i produktionen av nya bilar. Framförallt är deras jobb att göra bilen säker. Och utan den stannar produktionen.
Samtidigt är efterfrågan på nya bilar stor, berättar Alexander Paeglis, särskilt när det kommer till nya elbilar:
– Varannan bil som vi säljer är en elbil vilken innehåller flera av de komponenter som det är brist på.
Sammanställning av väntetider:
Dagens Nyheter har sammanställt cirkatiderna bilköpare får vänta på sin nya bil för tillfället.
BMW X3 laddhybrid: 4–6 månader
BMW 5-serie laddhybrid: 4–6 månader
BMW i4: Upp till 12 månader
BMW iX xDrive50: Upp till 12 månader
BMW iX xDrive40: Upp till 6 månader
Ford Mustang Mach-E: 4 månader
Ford Kuga PHEV: 3–4 månader
Ford Focus: 5–6 månader
Kia Niro: Från 1 månad
Kia Ceed: Från 1 månad
Kia EV6: Upp till 12 månader
Nissan Leaf: 3–6 månader
Nissan Qashqai: 3–6 månader
Nissan Primastar: 4–7 månader
Polestar 2: 5 månader
Tesla Model 3 RWD: 8–10 månader
Tesla Model 3 Long Range AWD: 8–10 månader
Tesla Model 3 Performance: 4–6 månader
Tesla Model Y Long Range: 3–5 månader
Tesla Model Y Performance: 3–5 månader
Volkswagen ID.4: 7 månader
Volkswagen Passat: 5–7 månader
Volkswagen Tiguan: 8–10 månader
Volvo XC40: 8–10 månader
Volvo V60: 8–10 månader
Volvo XC60: 8–10 månader
Detta är ett urval av de mest populära bilmodellerna de senaste månaderna. Alla tider är ungefärliga. Vissa tillverkare kunde inte ge svar på skillnaden mellan olika motor- eller utrustningsalternativ.