I klassrummet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna sitter elever som alla kommer från Afghanistan och som på kort tid ska läsa in betyg för att i bästa fall kunna fortsätta på ett nationellt – vanligt – gymnasieprogram. Men hela tiden snurrar frågorna om framtiden och om vem av dem som kanske får stanna. I det läget kan det bli svårt att klara skolan, trots att det ofta är den stora tryggheten.
– Jag kan inte sova och tänker mycket i stället för att plugga, berättar Bahram Rahmani.
Men kommer du till skolan varje dag?
– Jo, jag kommer hit ändå.
”Skolvärlden har inte varit beredd på problemet”
Läraren Jimmy Bergkvist säger att det finns en oro kring de här eleverna, en stor oro.
– Och den smittar. Både till deras boende och till skolan, och skolvärlden har inte varit beredd på den här typen av problem, säger han.
Sedan i somras finns nya regler där gymnasiestudier kan leda till förlängda uppehållstillstånd. Men reglerna är snåriga och många faller utanför. Men den som klarar övergången från språkintroduktion till ett nationellt program på gymnasiet kan efter examen få stanna ytterligare sex månader för att få en chans att hitta ett jobb och därigenom få permanent uppehållstillstånd. Skolan och betygen kan alltså bli en viktig del i asylprocessen.
– Den diskussionen är levande i vårt kollegium, och det är bättre att vi pratar om det, säger Jimmy Bergkvist.
Risk för generösa betyg
Rektorn för språkintroduktionsprogrammet Daniel Moberg håller med om att det kan bli svåra avvägningar.
Men finns det risk att det sätts för generösa betyg?
– Ja, det finns en sådan risk, vi är bara människor.
Men betyg är ju myndighetsutövning?
– Man ska sätta rättvisa betyg, och det lovar jag att vi gör i de allra flesta fall. Men jag kan inte garantera att det här inte också påverkar betygssättningen.
Ger fler chanser
På Rekarnegymnasiet samarbetar lärarna kring betygssättningen, och ger eleverna flera möjligheter att nå godkänt. Och Bahram Rahmani försöker beta av betygen trots att hans bror nyligen tvingades flytta och han själv inte vet hur framtiden ska bli.
– Jag har betyg i fem ämnen – i hemkunskap, svenska, religion, geografi och matte.