Johanna Jaara Åstrand menar därför att de här extra pengarna måste in i budgeten så att de återkommer varje år.
– Man kan inte säkra hög kvalité i skolan genom engångssatsningar. Det behövs långsiktighet och stabilitet, säger hon.
Åstrand betonar att det är viktigt att staten tar ett tydligare ansvar för skolan och riktar pengarna dit där de mest behövs.
– Men pengar i sig gör ingen skillnad, det behövs ett helhetsgrepp där man rekryterar lärarteam, stärker elevhälsan, anställer lärarassistenter, psykologer, sköterskor, kuratorer och specialpedagoger.
LÄS MER: Halv miljard till skolor med låga resultat
Lärarna behöver avlastning
Det som lärarna behöver för att kunna göra ett bra jobb är att andra yrkesgrupper avlastar och stöttar dem så att de kan koncentrera sig på sitt jobb, framhåller hon.
– Lärarna behöver tid för att planera och utveckla sin undervisning. Den rakaste vägen till en likvärdig och kompensatorisk skola är att säkra att vi har skickliga lärare som kan göra ett bra jobb. Men vilka insatser som behövs kan skilja sig åt mellan olika skolor och områden.
Fridolin: ”Största systemfelet vi har”
En färsk undersökning från ett annat stort lärarfack, Lärarnas Riksförbund, visar att skolorna inte får de resurser som de har rätt till, trots att skollagen säger att kommunerna ska ge extra resurser till skolor i utsatta områden.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) sade för ett par veckor sedan i SVT:s Agenda att ojämlikheten i skolan är ”det största systemfelet vi har”.
– Jag håller med Gustav Fridolin, den bristande likvärdigheten i skolan och att vi inte lyckas rikta resurserna dit där de bäst behövs, det får förödande konsekvenser för både enskilda individer och för samhället, säger Johanna Jaara Åstrand.
Det är stort fokus på frågan om ojämlikheten mellan skolor nu. Johanna Jaara Åstrand sitter med i Skolkommissionen som ska lämna sina förslag nästa vecka.
– Där ger vi skarpa förslag om åtgärder som kan åtgärda systemfelen. Alla elever ska ha en bra skola, oavsett elevernas hemförhållanden och var de bor.
”Lärare är beredda komma tillbaka”
Men även om staten satsar mer resurser till skolor med låga resultat – finns det verkligen tillräckligt med utbildade lärare för att täcka behovet i alla skolor?
– Enligt UKÄ, Universitetskanslersämbetet, skulle vi behöva bygga ut med 8.000 fler platser på utbildningarna varje år. Men det finns också 40.000 lärare i dag som jobbar med annat och av dem är 60 procent beredda att komma tillbaka om de får bättre lön och arbetsbelastning.