Enligt Fredrik Malm (L) är betygen viktiga för att fånga upp elever som behöver mer hjälp och sporra ambitiösa elever att engagera sig mer i skolarbetet.
– Jag har två barn själv och jag vet att med betyg, i alla fall för den äldsta av dem som har betyg, så är han väldigt engagerad i att läsa sina läxor, säger han i Agenda.
Enligt Anders Jönsson, professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad, tenderar dock betygen att varken göra till eller från för högpresterande elever som redan har goda studiestrategier medan de kan få negativa effekter för lågpresterande elever.
– Om man under en lång period får upprepat låga betyg, så tenderar de eleverna att sluta sitt engagemang i skolan. Man fasar ut lite grann för att man inte tycker att det är lönt eller för att man vill undvika misslyckanden, säger han.
Betygen talar inte heller om vad man gjort bra eller kunnat göra bättre, och är därför inte ett särskilt pedagogiskt verktyg.
– Betygen är inte gjorda för att kommunicera svårigheter, de är för trubbiga för det. Så det krävs andra typer av information och instrument för att hantera den informationen, säger Anders Jönsson.