L-politikern går emot forskaren om betyg i skolan: ”Helt övertygad”

Uppdaterad
Publicerad

Liberalernas skolpolitiske talesperson Fredrik Malm (L) anser att både låg- och högpresterande elever tjänar på att ha betyg – även om forskning tyder på motsatsen.

– Det är så. Jag är helt övertygad, sa han i Agendas specialprogram om utmaningarna i den svenska skolan.

Enligt Fredrik Malm (L) är betygen viktiga för att fånga upp elever som behöver mer hjälp och sporra ambitiösa elever att engagera sig mer i skolarbetet.

– Jag har två barn själv och jag vet att med betyg, i alla fall för den äldsta av dem som har betyg, så är han väldigt engagerad i att läsa sina läxor, säger han i Agenda.

Enligt Anders Jönsson, professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad, tenderar dock betygen att varken göra till eller från för högpresterande elever som redan har goda studiestrategier medan de kan få negativa effekter för lågpresterande elever.

– Om man under en lång period får upprepat låga betyg, så tenderar de eleverna att sluta sitt engagemang i skolan. Man fasar ut lite grann för att man inte tycker att det är lönt eller för att man vill undvika misslyckanden, säger han.

Betygen talar inte heller om vad man gjort bra eller kunnat göra bättre, och är därför inte ett särskilt pedagogiskt verktyg.

– Betygen är inte gjorda för att kommunicera svårigheter, de är för trubbiga för det. Så det krävs andra typer av information och instrument för att hantera den informationen, säger Anders Jönsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.