Just nu jobbar eleverna i årskurs nio febrilt inför för de nationella proven som skrivs i veckan.
– Det är stressigt. Idag har vi en nyhetsartikel som vi får frågor på och sedan ska vi besvara dem utifrån texten, säger eleven Simon Erdinc.
Han har gått från att inte bry sig så mycket om skolan till att plugga ordentligt.
– Jag har inte alltid haft bra betyg, men jag har försökt förbättra dem för att lyckas med livet. Jag är aktiv under lektionerna, försöker att inte prata så mycket, säger han.
”Tufft för nyanlända”
Nu ligger killarna bättre till än tjejerna, i just den här årskullen.
– Det har att göra med att pojkarna höjt sig lite varje år, men visst har flickorna sänkt sig också. Det har att göra med att vi just nu har en årskull med många nyanlända flickor, det är tufft att vara nyanländ och få betyg i många ämnen, säger Claes Eriksson, rektor.
Tävlingsstämning sporrar
Samtidigt ser rektorn att det har det uppstått en tävlingsstämning i avgångsklassen som sporrar många av killarna.
– Det gör att det blir roligt att plugga, eftersom man tävlar mot andra. Om jag får ett C och någon annan ett B så vill jag förbättra mig inför nästa prov så att jag kan känna mig som en vinnare, säger Simon Unsal, elev.
Hur ska man hålla uppe motivationen?
– Jag tänker att jag vill bli lärare till exempel och då måste jag plugga och inte bara strunta i det, Pioter Maslowski.
Med bara ett par månader kvar av läsåret satsar skolan på att lyfta de som ligger risigt till inför höstens övergång till gymnasiet.
– Vi kan till exempel plocka ut en grupp flickor och jobba speciellt med kärnämnena svenska, matte och engelska, säger rektorn Claes Eriksson.
Meritvärden
Den sammaräknade summan av betygen.
Meritvärdet för 17 ämnen är summan av elevens 16 bästa ämnen och där betyg i modernas språk som språkval läggs till som ett 17:e ämne. Max för meritvärdet är 340 poäng.
Det genomsnittliga meritvärdet för elever i Sverige för läsåret 2016/2017 låg på 223,5.
På Lina grundskola har meritvärdet höjt för killarna i avgångsklassen från 219,5 till 222,3 mellan läsåren 2014/2015 och 2016/2017.
Källa Skolverket.