Miljonlotteriet, som beskrivs som en av Sveriges största och äldsta speloperatörer på sin egen hemsida, har meddelat Konsumentverket att företaget har slutat att skicka ut de olagliga avtalen.
I ett yttrande till Konsumentverket medger Miljonlotteriet att fel har begåtts. Företaget ska också ha sagt upp avtalet med ett av de telemarketingbolag som företaget tidigare har anlitat.
– Miljonlotteriet skriver att det är ett fåtal telefonsäljare som inte har följt företagets riktlinjer, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.
Under våren kom det in flera anmälningar till Konsumentverket efter att konsumenter hade känt sig lurade av Miljonlotteriets telefonförsäljning.
Flera konsumenter berättade att de hade fått ta emot fakturor och lotter av Miljonlotteriet utan att ha tackat ja till köpa något. Vissa personer tackade ja till att få information eller gratislotter, men de hade inte accepterat att bli prenumeranter på lotter från Miljonlotteriet.
Krävde avtal för att lämna ut ljudfil
En kvinna hörde av sig till Plusredaktionen efter att hon hade känt sig lurad av Miljonlotteriet och begärt ut ljudfilen från säljsamtalet mellan henne och företagets telefonsäljare.
Hon var då tvungen att skriva på ett ljudfilsavtal där det stod att ljudfilen inte fick spridas vidare:
”Genom att skriva under den här blanketten godkänner du att endast använda ljudfilen för eget bruk och att inte sprida den till tredje part”, stod det på avtalet.
Plus kontaktade Konsumentverket med frågor om ljudfilsavtalet. Enligt Konsumentverket kan Miljonlotteriet inte hindra att en ljudinspelning från ett säljsamtal sprids vidare till tredje part.
Tillsammans med andra anmälningar ledde detta till att Konsumentverket startade ett tillsynsärende mot Miljonlotteriet i augusti, och begärde också ut ett antal ljudfiler från företagets säljsamtal med kunder som anser sig lurade.
”Sagt upp avtal med telemarketingbolag”
Miljonlotteriet, som ägs av IOGT-NTO, yttrade sig i ärendet den 1 september.
– Miljonlotteriet har meddelat att företaget slutade med ljudfilsavtal innan sommaren, säger Konsumentverkets jurist Elin Häggeborn.
– Företaget medger också att fel har begåtts, och det har lett till att Miljonlotteriet har sagt upp avtalet med ett telemarketingbolag, samt att några säljare från olika telemarketingbolag har fått sluta.
Inte första gången
Det är inte första gången som Miljonlotteriet är i blåsväder för sina försäljningsmetoder. För några år sedan granskades företaget också för sin säljmetoder via telefon. Enligt Elin Häggeborn är det möjligt att detta kan påverka Konsumentverkets bedömning av ärendet.
– Jag har börjat lyssna igenom ljudfilerna, men det är för tidigt att säga om Konsumentverket kommer att vidta några ytterligare åtgärder mot Miljonlotteriet, säger Elin Häggeborn.
Fakta
Tipsa Plus!
Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.