SVT:s konsumentredaktion Plus inleder nu en granskning av hästköp och rapporterar om en hästaffär på 300 000 kronor som gick fel.
Konsumentköplagen gör inte skillnad på en häst och en diskmaskin, och detta kan ställa till det för hästsäljaren, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF.
– Det finns oseriösa köpare, som vet hur de ska utnyttja konsumentköplagen. Deras hästar går alltid sönder när det bara återstår en månad innan reklamationstiden är förbi, säger Carl Dyrendahl, lantbruksekonom vid LRF Konsult.
”Omöjligt som säljare att garantera”
Han menar att skräcksituationen är att säljaren tvingas köpa tillbaka en skadad häst och dessutom stå för flera års utgifter av träningar, veterinärkostnader och foder.
– Vår grundinställning är att konsumentköplagen måste ändras lite grann. Det är omöjligt att som säljare garantera specifikationer under så lång tid som konsumentköplagstiftningen föreskriver, säger Carl Dyrendahl till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Ändring på G i Bryssel
Hästnäringen har haft frågan på bordet i ett decennium. LRF:s Erica Lindberg arbetar i Bryssel för att påverka hur EU-regelverket tillämpas. I ett mejl till Plus skriver hon att EU-parlamentet under förra året tog ställning och förespråkar en annorlunda hantering av lagstiftningen. Diskussionen fortgår i flera instanser på Brysselnivå just nu även om inget beslut är fattat.
“Min bedömning är att en förändring i någon form är trolig på sikt. (…) Hur en ändring eventuellt kan se ut är för tidigt att säga, men att flera instanser har insett att tillämpningen av lagstiftningen inte är lämplig för handel med levande djur är tydlig”, skriver Erica Lindberg.
Frankrike är ett exempel där man har vänt bevisbördan – ifall köparen upplever problem med hästen är det hen som ska bevisa att felet fanns vid köpet.
Små hästgårdar sårbara
Carl Dyrendahl menar att allt fler konsumenter vill och har möjlighet att köpa en egen häst, men att kunskaperna om hur man tar hand om djuret på bästa sätt inte alltid finns där. Samtidigt blir det vanligare att säljarna – producenterna – driver små verksamheter som säljer få men relativt dyra hästar, och därmed blir de ekonomiskt sårbara.
– Jag vill understryka att branschen inte har någon intention att skydda hästskojare, säger Carl Dyrendahl.
– Det grundläggande skyddet för konsumenten vill man naturligtvis ha kvar. Det vi ser utifrån säljarens perspektiv är att komma bort från den otrygghet man kan uppleva trots att affären gått i lås. En affär ska bli bra för båda parter.
Här kan du följa Plusredaktionens pågående granskningen om hästköp – och tipsa reportern