Moderaternas drag – så vill partiet locka S-väljare

Uppdaterad
Publicerad

”Nu får vi ordning på Sverige” är parollen i Moderaternas reklam inför riksdagsvalet i höst. Partiets förhoppning är att den ska vinna över S-väljare till partiet.

Under onsdagen drog Moderaterna i gång sin valkampanj och presenterade de budskap som ska pryda reklamtavlor i till exempel kollektivtrafiken fram till riksdagsvalet den 11 september.

Huvudbudskapet är ”nu får vi ordning på Sverige”, framför allt vad gäller lag och ordning, Sveriges ekonomi, de stigande priserna och energi- och klimatfrågan. M:s förhoppning är att det ska locka över väljare från S till partiet.

Val 2022

– Vi säger att vi vill få ordning på Sverige. Vi vet också att när man pratar med människor som tidigare har röstat på Socialdemokraterna och som överväger att rösta på Moderaterna så är det deras viktigaste skäl. En gnagande oro över att Socialdemokraterna inte kan få ordning på brottsligheten, ekonomin och energikrisen, säger Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer.

Utropstecken och frågetecken

M har siktet inställt på att bilda en borgerlig regering som samarbetar med SD i riksdagen och under kampanjens första veckor läggs vikt vid att betona för väljarna att det finns två regeringsalternativ – ett som är överens och ett som, enligt partiet, inte är det.

Det kommer att illustreras på reklamtavlor med ett utropstecken i de sakfrågor där M, KD, L och SD är överens och med ett frågetecken i de sakfrågor där de rödgröna partierna inte är det.

– Det här är ett sätt för oss, med ett utropstecken när det gäller de partier som är på vår sida och ett frågetecken när det gäller den sakpolitiska gemenskapen på den andra sidan, att skapa en diskussion om de frågorna, säger Gunnar Strömmer.

”Nu är det match om det här”

Gunnar Strömmer räknar med ett jämnt val i höst, särskilt eftersom Socialdemokraterna har Magdalena Andersson i spetsen.

– Med Stefan Löfven som partiledare och statsminister gick de mot en säker valförlust. Nu är det en match om det här, det är helt jämt i opinionen och helt öppet hur det ska gå i höst, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet