Uppdatering: Då frekvensen av antalet anmälningar till Konsumentverket mot företaget har minskat med tiden har myndigheten valt att ta bort företaget från sin varningslista, från den 17 februari 2022.
SVT:s konsumentredaktion Plus har tidigare rapporterat om Svenskt fordonsskydd, som nu även hamnat på Konsumentverkets varningslista. En av alla konsumenter som känt sig lurade av företagets massutskick är Madeleine Frisk från Upplands Väsby.
I april fick hon ett brev innehållande ett erbjudande om förlängd bilgaranti, som hon betalade i misstag, i tron att det gällde hennes befintliga garanti. Nu vill hon varna andra.
– Jag hoppas att andra får upp ögonen och kastar breven direkt, säger Madeleine.
Vägrar låta henne komma ur avtalet
En månad senare dök en faktura för en månadsbetalning upp, och det var först då som hon förstod att företaget bundit henne till ett årslångt abonnemang till en kostnad av totalt över 2 000 kronor.
Det fick hon också bekräftat när hon vände sig till företaget, som trots hennes vädjan om att få slippa ur avtalet anser henne betalningsskyldig.
– Det känns fruktansvärt, säger Madeleine.
Många drabbade
Det senast året har Konsumentverket tagit emot över 800 anmälningar mot företaget, från bilägare som antingen känner sig lurade eller som vill varna andra konsumenter. Konsumentverket bedömer att brevet är så otydligt utformat att det strider mot marknadsföringslagen.
Plus har länge försökt nå företaget, men inte fått några svar. Varken från företagets officiella mejl eller från Jonas Lindström, som flera kundtjänstmedarbetare på företaget pekar ut som chef, och som tidigare lovat att återkomma med svar till Plus.
Missa inte: Här kan du höra hur företagets kundservice svarar när en privatperson koonfronterar dem om brevutskicket.
Tips till dig som får otydliga erbjudanden
1. Undersök noga om det rör sig om ett erbjudande eller en faktura. För att ett företag ska kunna skicka en faktura måste ni först ha ingått ett avtal. Om det rör sig om reklam så ställer lagen krav på att detta tydligt ska framgå. Om så inte är fallet kan du anmäla utskicket till Konsumentverket.
2. När avtal ingås på distans har du som huvudregel ångerrätt i 14 dagar från att du ingick tjänsten (eller från att du tog emot varan).
3. Om du känner dig vilseledd och får riktiga betalkrav kan du bestrida dessa. Det innebär att du kontaktar den som kommit med kravet och förklarar att du inte kommer att betala och varför.
Källa: Konsumentverket