Kvinnor söker i större grad information om miljö- och rättvisemärkning. Det visar en undersökning från Konsumentverket.
Bio och elektronik populärt
Populärast att handla på nätet är bio- och konsertbiljetter som toppar inköpen och därefter kommer böcker, tidningar och resor. Hemelektronik samt kläder, skor och accessoarer kommer på femte plats.
Att slippa traska runt i affärer anges som det viktigaste skälet att shoppa på nätet. Tillgänglighet, öppettider och närhet lockar nätshopparna.
Män köper mer fordon och hemelektronik än kvinnor som inte överraskande köper mer kosmetika, kläder och inredning.
Vill klämma och känna
Det som inte handlar på nätet anger att den personliga kontakten i affären är viktig och de vill kunna se och ta på en vara. Dessutom är många rädda för att bli lurade, utsatta för kortbedrägerier eller helt enkelt inte få den köpta varan.
Butikstäta Stockholms län utmärker sig som den region det nätshoppas mest medan gotlänningar och smålänningar handlar minst på nätet.
Lena Allerstam Rapport