Foto: TT

Många byggen brister med personalliggare

Uppdaterad
Publicerad

Skatteverket har sett stora brister under det första halvåret med elektroniska personalliggare på byggen. Vid cirka nio av tio inspektioner hade det kunnat bli kontrollavgifter om inte Skatteverket haft en mjuk linje i starten.

Syftet med kravet på elektroniska personalliggare på byggarbetsplatser som infördes vid årsskiftet är att minska risken för svart arbetskraft och främja konkurrensen. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass

En omfattande reform och därför har Skatteverket under första halvåret inte utfärdat några kontrollavgifter när de upptäckt brister. Men den mjuka linjen har utnyttjats av vissa menar Skatteverket.

– Många av byggherrarna har avvaktat, man har sett detta som någon form av dispens, vilket inte var tanken. Man har inte vidtagit de åtgärder man borde göra, skaffat personalliggare, sett till att man får till rutiner och framförallt anmält sina arbetsplatser till Skatteverket vilket man måste göra enligt lagen.  Det har varit dåligt med det här på sina håll och det har bidragit till att det sett ut som det gör, säger Conny Svensson, nationell samordnare vid Skatteverket.

Brister vid offentliga byggen

Skatteverket har inspekterat 6000 byggföretag i år och i drygt nio av tio fall har Skatteverket upptäckt sådana brister att det kunde lett till kontrollavgifter. Bristerna har också funnits vid stora offentliga byggen.

– Det har vi sett även hos offentliga byggherrar som till exempel kommuner och landsting  på sina håll, att de har avvaktat med detta och skjutit fram detta och sagt att det tar man så småningom. Det är ju anmärkningsvärt, för det offentliga måste ju bidra till att det här fungerar på sikt, säger Conny Svensson, nationell samordnare vid Skatteverket.

”Agerat så snabbt som möjligt”

Skatteverket har även stött på svart arbetskraft längre ned i entreprenörskedjan vid sina kontroller vid offentliga byggen. I och med att inga sanktionsavgifter utfärdats är inga protokoll från inspektionerna offentliga, därför är det oklart hur det sett ut i konkreta fall.  På Trafikverket som är landets största offentliga beställare av byggen tycker den ansvarige inte att man avvaktat i och med den mjuka linjen från Skatteverket.

– Det är väl så att ingen klarade nog att gå in i det fullt ut redan 1 januari när lagen trädde i kraft, men jag tycker ändå att vi har agerat så snabbt vi haft möjlighet och nu successivt infört det i våra entreprenader under våren, säger Daniel Johansson, projektledare för införandet av personalliggare hos Trafikverket.

Mjuka linjen upphör

Från och med den 1 juli upphör Skatteverkets mjuka linje och nu kan det bli aktuellt med sanktionsavgifter om det är brister.

– Nu får vi se framåt och vi hoppas ju verjkligen att man lyckas få till detta. Vi har ju sett bra effekter av detta i andra branscher och ser vi motsvarande effekt i byggbranschen kommer det ju bidra till att det blir lättare att konkurrera på lika villkor, säger Conny Svensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.