Hundratals svenskar, kanske tusentals, sitter fast i dyra bantningsabonnemang hos företaget Healthzone – vars marknadsföring är så felaktig att tidningar förbjudits att ta in den.
Många har det sista året inte kommit fram till företaget när de ringt för att klaga – utan hamnat hos en privatperson i Älvsjö.
Företaget har i sina senaste utskick missat en nolla i sitt eget telefonnummer, med konsekvens att mängder av telefonsamtal sedan strax före jul hamnat hos Bosse Allinger i Älvsjö.
-Uppskattningsvis fem hundra samtal, berättar han för SVT.
Vilseledande annonser
Företaget Healthzone säljer bantningsmedel via annonser, telefon och på nätet. Det heter att man kan gå ner i vikt utan motion eller ändrade kostvanor – ett påstående Konsumentverket slagit fast är direkt felaktigt och vilseledande, varför man förbjudit flera tidningar att ta in Healthzones annonser.
-De säljer bluffprodukter och de vet om det, säger journalisten Anders Nyman som driver sajten Knyt.se och som under lång tid följt Healthzone.
-För dem handlar det bara om att sälja skit till människor som går på det.
Bosse Allinger i Älvsjö vill inte byta bort sitt telefonnummer, utan tar emot alla samtal och försöker lotsa konsumenterna vidare till Anders Nyman.
Även under SVT:s intervju ringer telefonen.
-En farbror som fått paket för hundratals kronor som han inte vill ha.
”Ruffel- och båg”
När SVT ringer upp Healthzone på deras riktiga nummer, förnekar kundtjänsten att man satt i system att lura människor. Man säger att vi ska mejla våra frågor och få svar.
Något svar kommer inte – utan i stället ett sms med beskedet att man inte vill ge någon intervju.
Maria Rönntoft, en av många drabbade konsumenter, ger inte mycket för bolaget.
-Ett ruffel- och bågföretag, säger hon till svt.
Har du erfarenhet av Healthzone, eller vet du mer om deras verksamhet? Hör av dig till svt.