Helena Sandberg, docent i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, leder en grupp forskare som studerat barn och internetreklam. Nyligen resulterade det arbetet i rapporten ”Att jaga en rörlig måltavla: internetreklam riktad till barn”. I rapporten beskrivs hur gränserna kring vad som är reklam är på väg att suddas ut och om hur marknadsförare hittar nya sätt att nå unga.
– Normalt är det ju en reklammakare som är avsändare av reklamen. Men inom bloggosfären är det ju barnen som pratar och producerar reklam. En sorts omvänd reklam.
Det är också intressant att barn tidigt blir delaktiga i konsumtionssamhället och tilltalade av reklammakare och marknadsförare som självständiga konsumenter, vilket gör konsumtion till en viktig del av barndomen, säger Helena Sandberg.
Lockar stor publik
Videobloggarna Misslisibell och Nellie Berntsson är båda tretton år och några av de mest framgångsrika bland unga på internet. På sina bloggar och Youtube-kanaler beskriver de sin vardag, men ger också tips och råd om olika skönhetsprodukter och shopping. Och de lockar stor publik.
Helena Sandberg förklarar framgången med att bloggarna är kreativa, tar plats på nätet och utnyttjar tekniken på ett bra sätt men också att de har fått hjälp av kommersiella krafter.
– Jag tror att få unga som läser och tittar på bloggar och Youtube-kanaler förstår att många av produkterna kommer från företag. De ser bloggaren mer som en kompis på nätet som hjälper till och ger råd. Alltså blir det mer som underhållning än reklam, säger Helena Sandberg.
Det finns ingen lagstiftning för internet som sätter stopp för reklam till barn under tolv år, trots att det i Sverge är förbjudet att adressera reklam till barn under tolv år i svensk radio och tv.
Helena Sandberg tror inte att frågan är politiskt prioriterad, och efterlyser nu att föräldrar och lärare pratar mer om de här frågorna så barn blir mer mediekritiska.
Ordlista för nätreklam
- Friendvertising: Reklambranschens drömförhållande där reklamen sprids via vänner och följare och där unga framgångsrika bloggare eller videologgare är reklambranschens egna agenter med hög trovärdighet.
- Buzz: När en produkt som marknadsförare uppmuntrat unga konsumenter att lyfta fram får spridning i deras nätverk och digitala kanaler. Det handlar till exempel om varumärken och produkter företag skickat via posten till bloggare .
- Haula: Att videofilma det som inhandlats på en shoppingrunda och sen visa upp det som information i sina nätverk och digitala kanaler som exempelvis på Youtube eller Instagram.
- Brand Sirens: Varumärkesambassadörer eller maskotar som sprider information om produkter via sina digitala nätverk och som är marknadsförarens starkaste röst i ett fragmenterat medielandskap.